20 mei 2024

Wetenschap
& Onderwijs

1,5 miljoen voor Desmond Tutu-onderzoek

De Postcode Loterij heeft Marceline van Furth van VUmc Kids2KidsAfrica 1,5 miljoen euro gegeven voor haar onderzoek naar HIV bij kinderen in Zuid-Afrika. Van Furth, hoogleraar infectieziekten bij kinderen, ontving de bijbehorende cheque tijdens het Goed Geld Gala op 4 februari.

Van Furth gaat samen met de Desmond en Leah Tutu Legacy Foundation in Zuid-Afrika een thuisbehandeling voor deze kinderen ontwikkelen. Door het koppelen van religieuze leiders en medici aan de voorlichting zullen de kinderen en hun ouders beter leren de medicijnen te blijven gebruiken. Deze therapietrouw is essentieel voor een succesvolle behandeling.

Van Furth bekleedt een van de vijf Desmond Tutu leerstoelen van de Vrije Universiteit. De Zuid-Afrikaanse aartsbisschop Desmond Tutu was zelf aanwezig bij de uitreiking.