‘Ik vind greenwashing een van de ergste dingen’

Als Lead Sustainability is Ivar Maas ‘mister duurzaamheid’ van de VU. Hij is betrokken, bevlogen en naar eigen zeggen een echte millennial.

Wanneer begon het duurzaamheidsvuur bij je te branden?
“Ik was altijd al geëngageerd met het klimaat. Maar dat we drastisch moeten veranderen drong pas echt bij mij door toen ik bij Green Office begon. Ik wilde eerst iets doen met mijn studie psychologie, ik vond het concept realiteit heel interessant. Toen ik bij Green Office werkte dacht ik ineens: er is nu een realiteit, namelijk dat de hele wereld in de fik staat. Dat besef heeft alles zo veel duidelijker voor mij gemaakt.”

CO2-uitstoot Samen met zijn team maakte Ivar Maas een overzicht van alle CO2-uitstoot op de campus, van de ingekochte energie tot de uniformen voor medewerkers. “Dat overzicht helpt enorm, want we willen naar netto nul uitstoot – eigenlijk zelfs naar klimaatpositief. Nu kunnen we dat gestructureerd gaan aanpakken, daar ben ik hartstikke blij mee. Ik krijg ontzettende stress van alle bosbranden en overstromingen, er moet echt iets gebeuren.”

En toen werd je ineens Lead Sustainable VU?
“Ik deed mee aan het master honoursprogramma The Boardroom op de VU. Aan het eind van dat programma moest elke deelnemer iets presenteren, VU-voorzitter Mirjam van Praag was daar ook bij. Ze vroeg mij om student-assistent te worden voor de strategie van de VU, samen met nog andere studenten. Wij werden toen betrokken bij het opstellen van de strategie, dat was supervet. Via dat project ben ik toen via een beleidsfunctie in mijn huidige baan gerold. Het hielp dat ik bij Green Office zat en masteronderzoek naar duurzaamheid op de VU heb gedaan.”

Waar komt jouw motivatie voor dit werk vandaan?
“Ik ben echt een millennial, ik wil impact maken. Soms word ik geconfronteerd met mijn eigen stereotype, haha. Je denkt heel speciaal te zijn, terwijl een hele generatie zo is. Maar goed, we moeten echt toe naar een duurzame wereld, dat is voor mij de motivatie. En als universiteit speel je daarin een belangrijke rol. Dat gaat niet alleen om onze voorbeeldfunctie, maar ook om de mensen die we opleiden en het onderzoek dat we doen.”

Voel je steun vanuit de VU?
“Wat ik waardeer aan de VU, is de enorme betrokkenheid die ik als student heb ervaren. Er zijn mij veel kansen geboden. Dat vind ik heel mooi en waardevol, want dat hoef je niet te doen als instelling. Met initiatieven zoals Green Office creëer je een pool aan betrokken en toegewijde studenten. Dat is goed voor de studenten, voor de VU, maar ook voor de maatschappij. Daarom spoor ik studenten altijd aan om actief betrokken te zijn bij de universiteit.”

Wat moet er nog beter hier?
“Er is nog zo veel dat we op duurzaamheidsgebied moeten doen, van het energieverbruik op de campus tot duurzaamheidsonderwijs in de collegezalen. Los daarvan vind ik het belangrijk dat mensen hier voelen dat ze op een duurzame plek zijn, dat helpt ontzettend bij het veranderen van de mindset. Studenten en medewerkers moeten het gevoel hebben: dit is een duurzame campus, met toponderzoek naar klimaat en duurzaamheid. Daar wil ik bij horen. Als VU wil je een bepaalde toon neerzetten, zodat duurzaamheid meer gaat leven.”

Hoe krijgen we dat voor elkaar?
“Dat weet ik nog niet precies, maar ik vind greenwashing een van de ergste dingen die er zijn. Duurzaamheid moet je in ieder geval samen doen en daarvoor moeten we een beweging in de organisatie teweegbrengen. Denk aan dingen zoals community building, duurzaamheid in de academische kern van onderwijs, een kritische blik op externe samenwerkingen en onze inspanningen op duurzaamheidsvlak zichtbaarder maken. Maar het zit ’m ook in kleine inspanningen. Voor het hoofdgebouw liggen bijvoorbeeld tegels met de Social Development Goals van de VN erop. Dat is iets superkleins, maar het idee daarachter is dat het een toon zet voor als je hier komt binnenlopen.”

Hoe ziet de VU er in de toekomst uit?
“Ik zou het geweldig vinden als we hier een ecosysteem creëren waarin duurzaamheidskennis binnen de gehele gemeenschap floreert, waarin studenten en medewerkers actief bijdragen aan de verduurzaming van de organisatie – maar ook de omgeving in bredere zin – waarbij we een campus hebben die klimaatpositief is, waarbij duurzaamheid terugkomt in al ons onderwijs en waarin ons onderzoek op een duurzame manier gebeurt.”

‘Je denkt heel speciaal te zijn, terwijl een hele generatie zo is’