20 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Studenten protesteren tegen ‘uitmelken’ door overheid

Afgelopen vrijdag protesteerden studenten in Amsterdam tegen de geplande renteverhoging op studieleningen. De regering moet zijn geld maar ergens anders vandaan halen, vinden zij. ‘We zijn geen melkkoeien.’

Ongeveer 250 mensen verzamelden zich op de Dam in Amsterdam, nadat een week eerder bekend werd dat minister Van Engelshoven de rente op studieleningen wil vastzetten voor tien jaar, in plaats van voor vijf jaar. Iedereen die na 1 januari 2020 begint met studeren zal daardoor moeten lenen tegen een hogere rente. Volgens de minister is dat nodig om het stelsel betaalbaar te houden.

‘Schuldenstelsel’

De extra rente komt voor de gemiddelde student neer op duizenden euro’s extra aflossen. Maar dat is alleen maar de aanleiding van het protest, legt Lisa de Leeuw uit. Ze is voorzitter van ROOD, de jongerenorganisatie van de SP en een van de organisatoren van de demonstratie.

Het echte probleem zit volgens haar in het studievoorschot zelf, waardoor nieuwe studenten vanaf 2015 meer moeten lenen. ‘Als ik DUO open krijg ik buikpijn van de hoge schuld die openstaat’, vertelt ze. Ook de sprekers van de andere jongerenpartijen echoën deze geluiden. Het ‘schuldenstelsel’ zoals ze het noemen, zou zorgen voor meer ongelijkheid, minder kans op een hypotheek en een reden zijn dat zoveel studenten zouden kampen met burn-out-klachten.

Protestacties

Veel protesteerders staan er ook omdat ze het héle stelsel niets vinden en liever de basisbeurs terugzien, maar niet iedereen. Een enkeling lijkt zich vooral druk te maken over zijn eigen schuld. ‘Ik ben student, dus ik sta hier vooral voor mezelf’, zegt iemand. Een ander vindt het leenstelsel zelf prima, maar vindt de rentestijging wel zorgelijk.

Het protest was georganiseerd door de jongerenpartijen van de SP, de PvdA en GroenLinks, en de studentenorganisaties ASVA en FNV Jong.