Studentenleven
& Maatschappij

Studenten en jongeren eisen meer loon voor 18-jarigen

Een petitie van FNV Young & United om 18-jarigen het normale minimumloon te betalen krijgt steun van studentenorganisaties ISO en LSVb. Ook de jongerenafdelingen van enkele politieke partijen scharen zich achter het initiatief.

Met de leus ‘jeugdloon is halfloon’ voert de jongerenvakbond al enkele maanden actie tegen het grote verschil in salaris tussen 18 en 21-jarigen. Wie 21 wordt heeft recht op een ‘normaal’ minimumloon, terwijl 18-jarigen het met precies de helft moeten doen.

FNV Young vindt dat “niet uit te leggen” en startte in september een petitie. Vanaf 18 jaar zou gewoon het minimumloon moeten gelden. Dat pleidooi steunen nu ook studentorganisaties ISO en LSVb en de jongerenafdelingen van GroenLinks-PvdA, D66, CU, SP en Volt.

De petitie is sinds september zo’n zestienduizend keer ondertekend. Om het voorstel door de Tweede Kamer te laten behandelen zijn minimaal veertigduizend handtekeningen nodig.