21 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

‘Schaf fossielebrandstofsubsidie zo snel mogelijk af’, zeggen wetenschappers

Twintig klimaatwetenschappers en economen van acht Nederlandse universiteiten roepen de politiek op om een einde te maken aan de belastingvoordelen voor grootverbruikers van fossiele brandstoffen.

Fossiele subsidies zijn de meest extreme inconsistentie in overheidsbeleid ooit, schrijven vooraanstaande economen en klimaatwetenschappers in een opiniestuk in het Financieele Dagblad. ”Het is alsof je de airconditioning én de verwarming aanzet: je bereikt niks en hebt alleen maar hoge kosten.”

Voordelen

Den Haag bleef de fiscale voordelen tot nu toe verstrekken met het argument dat het afschaffen ervan vooral arme huishoudens zou treffen. Ook voerde het kabinet aan dat fossiele bedrijven en grootverbruikers weg zouden trekken naar landen die nog wel belastingvoordelen bieden. Volgens de wetenschappers is voor beide effecten te weinig bewijs.

De belastingvoordelen voor grootverbruikers van fossiele energie bleken vorige week nog groter dan gedacht: tot 46,4 miljard euro per jaar. Meer dan de 35 miljard euro die de komende jaren is uitgetrokken voor het klimaatfonds.

Klimaatprotest

Dit weekend blokkeerden klimaatactivisten van Extinction Rebellion de A12 in Den Haag uit protest tegen de belastingvoordelen en subsidies voor grootverbruikers van fossiele energie en bedrijven in de fossiele- energiesector. Onder hen bevonden zich ook wetenschappers met een toga of een laboratoriumjas aan.