9 mei 2024

Studentenleven
& Maatschappij

‘Pas nu weet ik wat ik had willen onderzoeken’

Eliot Frimpong ging ervan uit dat het gebruik van social media op een zelfbevestigende manier, mensen zou helpen om hun doelen te behalen. Maar dit bleek niet het geval.

Wat zou je met de kennis van nu anders aanpakken? “Ik ben begonnen met het formuleren van mijn onderzoeksvraag naar zelfbevestigend social-mediagebruik en het bereiken van je doel. Achteraf had ik me wat beter moeten inlezen, want pas gaandeweg ontdekte ik wat ik echt een interessante vraag vind: hoe het gebruik van sociale media invloed heeft in tijden van verkiezingen? Ik denk namelijk dat de mate waarin mensen sociale media gebruiken om hun identiteit te bevestigen, fluctueert.”

Zelfbevestigend sociale-mediagebruik en doelbereik

Eliot Frimpong | 25 | master communicatiewetenschap | cijfer 7 | 24 ects

Wat is je grootste ontdekking? “Dat zelfbevestigend sociaalmediagebruik niet direct invloed heeft op de mate waarin mensen vasthouden aan hun doelen, maar wel indirect: sociaalmediagebruik vergroot je eigen effectiviteit, het geloof dat je ergens in kunt slagen, en dat beïnvloedt weer of je aan je doelen vasthoudt. Er is dus een indirecte relatie.”

Ben je goed begeleid? “Ja, mijn begeleider Guido van Koningsbruggen weet zelf veel van het onderwerp, dus hij kon ons goed verder helpen. Hij had het onderwerp ook bedacht en onze vragen konden meedoen in een internationale survey. We deden het onderzoek met vier mensen, van wie ieder een deelaspect uitwerkte. We hadden veel steun aan elkaar, bijvoorbeeld bij de analyse van de data.”

Ga je verder nog iets doen met het onderwerp? “Ik heb een baan gevonden als trainee bij Ordina. Daar wil ik graag op de afdeling Digital marketing terechtkomen. Dan komt mijn bredere kennis van sociale media misschien wel van pas.”