18 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

De jongeren van het Forum voor Democratie op de infomarkt op de VU-campus, vorig jaar tijdens de introductiedagen.

Nijmeegse vechtpartij om rechts-nationalisten staat niet op zichzelf

Een vechtpartij op de Nijmeegse intromarkt voor nieuwe studenten heeft tot drie arrestaties geleid. Het is niet de eerste keer dat omstreden organisaties stof doen opwaaien tijdens de introductieweken.

In Nijmegen stond afgelopen week een kraampje van een rechts-nationalistisch studentenclubje op de informatiemarkt voor aankomende studenten. Er brak een vechtpartij uit en drie mensen zijn gearresteerd. Toen de rechtse studenten aangifte hadden gedaan en op de markt terugkeerden, stuitten ze op een antifascistische demonstratie.

De zogeheten Groot-Nederlandse Studentenvereniging, met afdelingen in Leiden en Nijmegen, heeft naar eigen zeggen een ‘conservatief-nationale levensbeschouwing’. Op de website staat een citaat van schrijver Ernest van der Hallen, een held van de Vlaams-nationalistische beweging: “Wees radicaal, wees principieel; wees absoluut; wees hetgeen de burger noemt: extremist.”

Maar de Radboud Universiteit Nijmegen zag geen probleem, blijkt uit een statement dat maandag op de website verscheen. Iedereen is immers welkom op de introductiemarkt, dus ook deze vereniging. Althans, binnen zekere grenzen. “Uitingen van seksisme, racisme, discriminatie of (fysieke) bedreigingen zijn voor de Radboud Universiteit onaanvaardbaar.”

Politiek

Op informatiemarkten voor eerstejaars staan altijd allerlei clubs, disputen en verenigingen, maar ook lokale afdelingen van idealistische organisaties willen er graag nieuwe leden werven. Dat geldt dus ook weleens voor politieke partijen, en dat leidt soms tot politieke conflicten.

Vorig jaar was de Communistische Jongerenbeweging niet welkom op de informatiemarkt in Utrecht, want zij zouden een verkeerd standpunt hebben over de oorlog in Oekraïne. Dat bleek een misvatting: ze hebben de Russische inval veroordeeld. Er volgden excuses van de hogeschool en universiteit; dit jaar zijn ze weer welkom.

Forum voor Democratie daarentegen had vorig jaar wél een kraampje op de markt van de VU, wat sommigen nogal tegen de borst stuitte. Een lokale studentenvakbond noemde de partij fascistisch, racistisch, islamofoob en homofoob. Rector Jeroen Geurts wist niet dat FvD een kraampje zou hebben, maar ook niet of hij het kon verbieden: GroenLinks stond er immers ook. Navraag leert dat er nu helemaal geen politieke partijen meer aanwezig mogen zijn op de informatiemarkt.

Corps

Er worden ook weleens studentenverenigingen van de introductieweken geweerd na incidenten bij de ontgroening. Dat gebeurde bijvoorbeeld met het Rotterdamse studentencorps in 2018. De vereniging staat inmiddels weer op de informatiemarkt, maar was nog altijd niet welkom bij de openingsceremonie, vertelt student Veerle Petersen, de voorzitter van de Eurekaweek.