25 juni 2024

Studentenleven
& Maatschappij

‘Langstudeerboete maakt het moeilijker om student-bestuurders te vinden’

De studentenraad van de VU is tegen de langstudeerboete. Zo wordt het nog moeilijker om mensen te vinden die een bestuursjaar willen doen, stelt een woordvoerder.

“Het is al moeilijk genoeg om student-bestuurders te vinden”, verzucht Hidde Smid,  covoorzitter van de studentenraad, “en die langstudeerboete gaat daar zeker niet bij helpen.” De langstudeerboete, die in de plannen van het komende kabinet staat, houdt in dat studenten die meer dan een jaar uitloop hebben drieduizend euro extra collegegeld moeten betalen. De boete zou al in 2026 ingaan.

Onbetrouwbare overheid

Veel is nog onduidelijk rondom de langstudeerboete: of deze ook gaat gelden voor studenten die een bestuursjaar doen bijvoorbeeld. Met name die onduidelijkheid in combinatie met de snelle invoering vindt Smid een groot bezwaar. “Natuurlijk wordt geen enkele student blij van een langstudeerboete, maar voor organisaties die nu nieuwe student-bestuurders zoeken is dit wel heel slecht nieuws. Het is al moeilijk genoeg om voldoende mensen te vinden voor het bestuur van studentenorganisaties. Hierdoor zal er nog minder animo zijn”, denkt Smid.

Deze maatregel gaat bovendien waarschijnlijk ook studenten treffen die al begonnen zijn met hun studie en dat vindt Smid niet eerlijk: “De regels lijken ook voor de huidige generatie studenten ineens te veranderen. De overheid stelt zich daarmee op als een onbetrouwbare partner. Als ze dan toch zo’n boete willen invoeren, doe het dan voor nieuwe studenten met duidelijke randvoorwaarden en uitzonderingen, zodat ze weten waar ze aan toe zijn voordat ze gaan studeren.”

Geen actie, wel lobby

De studentenraad van de VU gaat zelf overigens geen actie ondernemen tegen de langstudeerboete, maar lobbyt wel via onder meer het ISO (Interstedelijk Studenten Overleg) voor afschaffing of uitstel van de plannen.

'De overheid stelt zich daarmee op als een onbetrouwbare partner'