20 mei 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Deze studentendecaan maakt een bijzondere carrièreswitch

Het is hem gelukt! Studentendecaan Henk Boswijk (51) verlaat na 21 jaar per 1 januari de Vrije Universiteit om machinist bij de NS te worden.

Keuring

Dat ging niet zomaar, aan zijn aanstelling gingen twee telefonische interviews, een sollicitatiegesprek, een medische en psychologische keuring en een arbeidsvoorwaardengesprek vooraf. “Ik moest er drie keer voor van mijn vakantieadres terugkomen, maar dat had ik er graag voor over.”

Reorganisatie

De plannen voor een reorganisatie van de studentgerichte ondersteuning was voor Boswijk een paar jaar geleden aanleiding om over zijn toekomst na te denken, vertelde hij dit voorjaar aan Advalvas. Na jaren studenten begeleiden, zocht hij iets heel anders.

Vakmanschap

Geen complexe baan op universitair niveau maar vakmanschap. Werk waarbij hij machines bedient en waar hij vanaf niets een nieuw beroep moest leren. Hij wilde machinist worden. Maar dat was nogal een uitdaging voor een man die niet eens een rijbewijs had. Het was het begin van een twee jaar durend traject waarbij zijn plannen regelmatig vertraging opliepen.

Vertraging

Zo raakte hij zijn stageplek kwijt en dreigde zijn theoriediploma te verlopen voordat hij zijn praktijkexamen kon doen. Dat hield hem niet tegen en hij haalde net op tijd zijn papieren. Momenteel maakt hij een klus op de VU af en bereidt hij zich voor op zijn nieuwe bestaan. Zo leert hij het spoor kennen en krijgt hij instructies op zeven verschillende treinsoorten.