Internationale studenten die moeilijkheden hebben bij het huren van een kamer, kunnen vanaf nu terecht bij de Housing Hotline van De Landelijke Studentenvakbond en de Erasmus Student Network.
Volgens de twee studentenorganisaties krijgen de 112.000 buitenlandse studenten die jaarlijks in Nederland studeren en wonen met allerlei huurperikelen te maken. “Sommige internationale studenten maken de gekste dingen mee. Zoals een plotselinge huurverhoging of het aanbetalen voor een kamer die niet blijkt te bestaan”, zegt Tariq Sewbaransingh, voorzitter van de LSVb.
Doordat de meeste informatie over huren in het Nederlands is, weten buitenlandse studenten niet goed wat hun rechten en plichten zijn. “De ervaring leert dat onduidelijkheid over wat je mag verwachten vaak tot frictie leidt tussen studenten en huisbazen. Er is meer betrouwbare informatie nodig over hoe het vinden en huren van een kamer werkt”, stelt voorzitter van ESN Nederland Renate Krabbendam.
In auto slapen
Dat willen de LSVb en ESN bieden. Op de Housing Hotline kunnen studenten bijvoorbeeld vragen stellen over het zoeken van een kamer, hun rechten of plichten of om hulp vragen bij een conflict bij hun huisbaas. In de afgelopen jaren waren er berichten over internationale studenten die noodgedwongen in parken of in hun auto sliepen, dat willen de organisaties voorkomen.
Er zijn overigens weinig gegevens over de problemen die buitenlandse studenten in Nederland ervaren bij het huren van een kamer. Uit een onderzoeksproject van ESN met de Europese Commissie blijkt dat een kwart van de studenten die op een Erasmus-uitwisseling in Nederland is met discriminatie te maken krijgt, en een op de vijf studenten met frauduleuze praktijken. De organisaties zullen de gegevens die via de Housing Hotline worden verzameld in geanonimiseerde vorm gebruiken voor een rapport dat volgend jaar verschijnt.