26 maart 2024

Witte mannen kapen prijzen weg op vrolijk maar bevreemdend Nieuwjaarsgala

Studenten, docenten en ondersteunend personeel werden in het zonnetje gezet tijdens een ietwat bevreemdend Nieuwjaarsgala, waar bijna alle aanwezigen thuis zaten.

Dat is een nieuwe vaardigheid die we zullen moeten aanleren met al die gelivestreamde ceremonies en uitreikingen in coronatijd: hoe je als genomineerde voor een prijs kijkt als je ‘m dus niet krijgt, want je kop is wel vol in beeld op het moment van bekendmaking. Bij het VU Nieuwjaarsgala, uitgezonden vanuit de VU-aula, werden er in iets meer dan een uur tijd zes uitreikingen doorheen gejast, en niet iedere verliezer, zichtbaar via een Zoom-verbinding, leek zijn of haar teleurstelling even goed te kunnen verbergen.

Stalmeester Ernest van der Kwast richtte zich tot die verliezers. “Ga aan de drank, eet je pantoffels op, maar probeer kalm te blijven”, zei hij. “Roep niet op tot bestorming van de VU. Wees een goede verliezer.”

Onderwijsondersteuners

Mijn collega’s zullen de komende tijd aandacht besteden aan de winnaars van de bachelorscriptieprijs (computer science-student Robin Weiler), de masterscriptieprijs (Leonardo Nunes, economie), de DocenTalentprijs (Johan Lievens, staats- en bestuursrecht), de StudenTalentprijs (Jardo Stammeshaus) en de Van der Duijn Schouten Onderwijsprijs (gedrags- en bewegingswetenschapper Marleen de Moor).

Verder werden de genomineerden voor de Kuyper Challenge bekendgemaakt, een wedstrijd voor het beste ondernemersplan van VU-studenten, -promovendi of -alumni (in juni is de uitslag) en er werden twee onderwijsondersteuners in het zonnetje gezet, Selma Muhammad en Arjen Heijstek, die het afgelopen jaar onmisbaar waren bij de noodgedwongen digitalisering van het onderwijs. ‘Superman en Wonder-Woman’, ‘lichtbakens op een donkere zee’, ‘zonder hen was alles ingestort’, zijn een paar van de loftuitingen die Van der Kwast voorlas.

De programmaonderdelen werden steeds ingeluid door een cabaretduo, Emma van Muiswinkel en Bart Sietsema, net als Van der Kwast op het podium van de VU-aula, die de genomineerden toezongen op de wijs van bekende popliedjes en tussendoor werd er een online quiz gespeeld, met onder meer vragen die door de genomineerden waren ingebracht. Die quiz leverde leuke weetjes op. Zo blijkt er een ‘spurieus’ verband te zijn tussen koffiedrinken en longkanker, en als ik dit stukje klaar heb, ga ik opzoeken wat ‘spurieus’ betekent. En in de mesolimbische baan is er een overschot aan dopamine, ook goed om te weten.

Witte winnaars

In de Zoomchat was wat kritiek op de uitreikingen. Alle winnaars waren wit en op één na ook allemaal man, schreef iemand. ‘En zonder iets af te doen aan de geweldige prestaties van alle genomineerden, de prestaties zijn alleen subjectief te vergelijken. Dat geeft wel te denken aan een universiteit die diversiteit zo hoog in het vaandel heeft staan.’ Aldus de klager, en die heeft wel een punt. De enige vrouw van kleur die iets won tijdens het gala was Aisha Malik van de universitaire studentenraad in een ludieke maar eerlijk gezegd beetje lullige verkiezing van mooiste gala-uitdossing waarvoor maar vijf mensen een foto of filmpje hadden ingezonden.

Ernest van der Kwast, die sneller spreekt dan zijn schaduw, en het cabaretduo deden het heel erg leuk, maar hun kwetterige vrolijkheid in die lege zaal, gadegeslagen door alle Zoom-toeschouwers die op een groot scherm zichtbaar waren, benadrukte ook de treurigheid van het feit dat dit niet gezamenlijk gevierd kon worden. Wie zich op tijd had opgegeven, kreeg een borrelpakket toegestuurd, met hapjes en bier, geweldig gedaan door de VU, ontroerend zelfs.

Maar we zaten allemaal wel alleen thuis en de VU leek op een of andere manier verder weg dan ooit. Terwijl ik zat te kijken besefte ik dat ik de campus heel erg miste.

Correctie, 29 januari 2020: niet alleen ‘morgen’, maar de komende tijd zullen we aandacht besteden aan alle winnaars. Dat is aangepast in de tekst.