29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Weggestuurde studenten willen geld

Bijna tweehonderd voormalige studenten willen een schadevergoeding van hun universiteit of hogeschool omdat ze zijn weggestuurd in het tweede studiejaar. De claim kan het hoger onderwijs een paar miljoen euro kosten.

Weggestuurde studenten van 22 hogescholen en universiteiten hebben zich gemeld bij het Landelijk Studenten Rechtsbureau, vertelt voorzitter Laura Jacobs. Het LSR wil met deze onderwijsinstellingen om tafel.

Vorig jaar meldde het HOP dat hogescholen en universiteiten massaal de wet overtraden met hun bindend studieadvies: ze stuurden ook tweedejaars studenten weg terwijl dat van de rechter helemaal niet mocht.

Weer toegelaten

Zodra dit nieuws naar buiten kwam, riep het rechtsbureau gedupeerden op om zich te melden. Universiteiten en hogescholen pasten intussen hun regelingen aan, maar voor sommige studenten kwam dit te laat.

Enkele tientallen studenten hebben hun opleiding gevraagd om hen opnieuw in te schrijven. De meesten zijn inderdaad weer toegelaten, zegt Jacobs. Anderen zijn afgewezen en vechten dat oordeel nog aan.

Schadevergoeding

Maar veel studenten zijn allang iets anders gaan doen en willen alleen een schadevergoeding. “We hebben tegen hen gezegd dat zoiets niet in een half jaar geregeld is”, zegt Jacobs. “Het is een grote groep, we kijken hoe we dit het best kunnen aanpakken.” Over de hoogte van de schadevergoeding wil ze nog niets zeggen.

Overweegt ze een beroep te doen op de letselschaderegeling? In principe kun je bij de rechter zo’n twintigduizend euro schadevergoeding krijgen voor één jaar studievertraging. Dan loopt de schadevergoeding in de miljoenen. “Dat zou kunnen. Maar het bedrag wordt misschien lager als je een nieuwe studie bent gaan doen of een baan hebt gevonden”, zegt Jacobs.

Bizar

Hadden de studenten misschien iets harder moeten studeren om niet weggestuurd te worden? “Misschien wel, maar daar gaat het niet om”, zegt Jacobs. “Het is bizar dat de wet niet goed is toegepast en er lagen ook al uitspraken van de rechter die dat aantoonden.”

Het LSR heeft bij universiteiten en hogescholen een verzoek om informatie ingediend over de bsa-regelingen in het verleden. Ze krijgt hulp van ‘huisadvocaten’ die het rechtsbureau zullen helpen als het tot een rechtszaak komt.