20 april 2024

Wéér datalek op de VU

De VU heeft afgelopen week per abuis persoonsgegevens van drieduizend mensen naar een verkeerde afzender verstuurd. Het is het tweede datalek in korte tijd.

De VU meldt dat het gaat om een mail die verstuurd is door het Nederlands Autisme Register (NAR), dat verbonden is aan de VU. Het ging mis bij de verzendlijst: ‘Door een menselijke fout is die verschoven en om die reden hebben mensen in de mailinglijst een mail ontvangen die voor een andere ontvanger in de lijst was bedoeld’, laat een woordvoerder schriftelijk weten. Het gaat om naam, achternaam en adresgegevens. ‘We hebben alle direct betrokken personen hier meteen over geïnformeerd en ook melding gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens.’

Gestolen computer

Het is de tweede keer in korte tijd dat het op de VU misgaat met persoonsgegevens. Eerder deze week meldde de VU dat er een computer gestolen is met daarop persoonsgegevens van een grote groep alumni. Vanwege een gebrekkige beveiliging van de computer kunnen de daders vermoedelijk bij deze data. Het gaat om kopieën van paspoorten en verblijfsvergunningen, cijferlijsten, diploma’s en gegevens van betalingsachterstanden.