27 maart 2024

VU-studente wint zilver bij WK vissen: ‘Zo’n hengel is best zwaar’

Derdejaars student computer science Floor Verhoeven (21) werd vorige week met haar team tweede op het WK zoetwatervissen.

Jullie zijn tweede geworden bij de vrouwen. Ehm, waarom zijn er eigenlijk damesteams?

“In principe heb je bij vissen inderdaad geen verschil tussen mannen en vrouwen. Als ik geselecteerd zou worden, zou ik ook bij de mannen mee mogen doen. Maar er is ook een aparte damescategorie, net zoals er een speciale competitie voor jongeren is.”

Moet je nou veel trainen om op topniveau te vissen?

“Op Uilenstede, waar ik door de week woon, passen niet al mijn visspullen in mijn kamer. Dus ik train vooral in het weekend, als ik bij mijn ouders ben. Ik oefen vooral op concentratievermogen en armkracht. Zo’n hengel van elf meter is best zwaar, vooral als het waait. En we zijn veel naar België gegaan, waar het WK dit jaar was. Om de omstandigheden daar te bekijken.”

Meestal zijn de winnaars van zilver diep teleurgesteld. Jullie ook?

“Nee, die zilveren medaille was voor ons absoluut een heel goed resultaat. We hadden niet verwacht dat we bij de top drie zouden horen. Gemiddeld duurt een wedstrijd vier uur. In die tijd moet je zoveel mogelijk vissen vangen. Dat is een kwestie van concentratie. Bedenken of je wel het juiste aas gebruikt, of dat je misschien een andere hengel moet inzetten. Sommige vissen zwemmen op de bodem, anderen hoger. Daar moet je ook rekening mee houden. Wie het meeste gewicht aan vissen gevangen heeft, wint. Wij hadden er zestig.

Krijg je als topsporter nou veel respect?

“Nou, mensen doen er vaak lacherig over. In Nederland kun je geen professioneel visser worden. In Engeland wel, daar kun je 50.000 pond winnen bij wedstrijden. Hier niet. Onze prijs was een beker. En we zouden nog medailles krijgen.  Maar om de een of andere reden waren die niet ter plekke. Die krijgen we dus nog.”