16 april 2024

Vier ervaren vergadertijgers houden studentenraad overeind

De universitaire studentenraad heeft dit jaar vier leden die al eens eerder raadslid waren. In coronatijd vond de raad van vorig jaar niet genoeg nieuwe opvolgers.

Ook in gewone tijden lopen studenten niet over van animo om in de universitaire studentenraad te gaan. De laatste jaren lukte het vaak met moeite om de kieslijst gevuld te krijgen. Dit jaar kwam daar de lockdown nog eens bij, precies in de tijd dat er nieuwe studenten gevonden moesten worden voor de studentenraad van komend jaar. Dat werkte dus niet: er waren nu echt te weinig aanmeldingen.

Het einde

“Het leek even of corona het einde zou betekenen voor de studentenvertegenwoordiging op de VU”, vertelt kersverse voorzitter Kata Rakić, “maar dat wilden we niet laten gebeuren.”

Een aantal leden van de studentenraden van vorig jaar en het jaar ervoor besloot om het gewoon nog een jaar te doen. Rakić is een van hen. Zij zat in 2018-2019 als algemeen lid in de raad. Ook Sumeyye Dalkiran (2018-2019) en Soukaina Abouhssen en Alyssa Termaat (beiden 2019- 2020) gaan voor nog een bestuursjaar.

In de komende Ad Valvas een uitgebreid interview met studentenraadsvoorzitter Kata Rakić. Het nummer (de eerste papieren editie in maanden) ligt vanaf 26 augustus op de VU.