27 maart 2024

Shahab (dj Sherafatis) en Raymond aan het werk

Uilenkatten: van crappy mixers tot eigen festival

Hun eerste feest bouwden ze met Youtube-vensters en een crappy mixer. Twee jaar later is een Uilenkatten-feest een begrip op Uilenstede en komt er zelfs een festival.

Shahab Sherafati (24), alias dj Sherafatis, lacht als hij terugdenkt aan het eerste feest: “We namen onze eigen router mee, maar als het internet uitviel waren we alsnog de klos.” Samen met Raymond van Ierland (24) is hij de stichter van de dj-groep Uilenkatten.

Ondertussen (“we bestaan vandaag twee jaar en één dag”) hebben de twee studenten, die respectievelijk communication & multimedia design en luchtvaarttechniek studeren aan de Hogeschool van Amsterdam, een professionele draaitafel, lichtshows en een bar. Bestaande uit zestien dj’s, vj’s en vrijwilligers komt de groep voor één avond je huiskamer omtoveren tot een heuse club.

Het feest

De Uilenkatten doen meer dan alleen muziek draaien. Ze rijden alle spullen naar de locatie en bouwen de lichtinstallaties, de draaitafel en de bar op. Vervolgens draaien verschillende dj’s hun set (elke dj heeft z’n eigen muziekstijl), net zolang tot het feest klaar is.

In principe is er geen eindtijd (“soms ben je nog bezig tot zeven uur ‘s ochtends, soms is de zaal al leeg om drie uur”). Daarna wordt alles weer afgebouwd – schoonmaken mogen de bewoners zelf doen. De prijs voor een Uilenkatten-feest is zo’n 150 tot 200 euro.

Kijk voor meer informatie op www.uilenkatten.nl.

Ruwe start

Ze weten nog precies hoe het begon. “Ik kwam op een feestje in de rode flat en daar liep ik Raymond tegen het lijf. Ik mocht hem meteen al niet”, aldus Shahab. “Ah ja”, herinnert Raymond zich. “Ik was ook veel te netjes gekleed, ik kwam net van mijn werk.”

Ondanks deze ruwe start bleken beiden toch wat gemeen te hebben. “Ik zag bij Shahab echt vuur voor muziek, en ik was zelf op zoek naar een manier om feestjes meer gezelligheid en verbintenis mee te geven”, vertelt Raymond. Shahab: “Ik heb mezelf pas vrij laat leren draaien. De meesten in dit vak beginnen heel vroeg, zo rond hun zestiende, ik kon het pas na mijn twintigste. Maar muziek is wel echt mijn passie en de ideeën van Raymond spraken me heel erg aan.”

Ramp

De jongens deelden hun ideeën en een week later was het eerste Uilenkatten-feest een feit. “Het was een ramp. We hadden geen planning en bovendien dingen beloofd die we niet waar konden maken. Door de lampen sloegen de stoppen soms door en de rookmachine was veel te sterk waardoor de hele kamer blauw kwam te staan.” Desondanks werd het een goed feest en al gauw werden ze vaker geboekt.

Zandbakmodus

“Dat is het mooie van Uilenstede”, zegt Raymond, “die zandbakmodus van vallen en opstaan kon eigenlijk alleen maar hier. Nergens anders hadden we zo kunnen experimenteren.” Het team werd uitgebreid, de apparatuur professioneler en er werden er zelfs afspraken gemaakt met de wijkagent, verhuurder Duwo en de gemeente.

Het mondde uit in een businessplan en een inschrijving bij de Kamer van Koophandel, waarmee de Uilenkatten uiteindelijk zelfs een gedoogbeleid voor elkaar wisten te krijgen bij de gemeente. “We proberen rekening te houden met alle partijen en na te denken over wat wij voor hen [Duwo en de gemeente] kunnen betekenen. Zolang we ons maar aan de regels houden natuurlijk. We hebben zelfs met decibelmeters het geluidsniveau bepaald dat voor de minste overlast zorgt.“

Hard werken

Achter die feestjes gaat wel een hoop werk schuil. “Gemiddeld zijn we 25 tot 30 uur per week bezig om concepten uit te werken”, vertelt Raymond. Of hun studie daar niet onder lijdt? “Alles studiegerelateerd proberen we zoveel mogelijk door de week te doen, zodat de weekenden vrij zijn”, zegt Shahab, “maar ik heb zelfs nog een tijd een bijbaantje gehad. Zeker in het begin was dat aanpoten, dan stond ik te draaien van tien uur ’s avonds tot zes uur ’s ochtends, zonder plaspauze, want anders viel de muziek uit. Een paar uur slaap, en dan om één uur weer beginnen bij de Mediamarkt. ”

Festival

De Uilenkatten beperken zich inmiddels niet meer tot de huiskamerfeestjes. Ook daarbuiten draaien ze regelmatig, van clubs tot festivals. Binnenkort komt er ook een festival op Uilenstede zelf, in samenwerking met de psychologen- en pedagogenstudievereniging VSPVU.

“Ze bestaan 70 jaar en ter ere van het lustrumjaar wilden wij een festival organiseren op de Uilenstede-campus, dat gerund wordt door en voor Uilensteders. Net als de Uilenkatten moet het een samenwerking worden tussen bewoners met talent”, aldus Raymond en Shahab. Het festival zal, naast optredens van de Uilenkatten, bestaan uit foodtrucks, spelletjes en nog wat zaken “die mensen zelf maar moeten komen ervaren.”

Over de toekomst zijn Shahab en Raymond vrij stellig: “We hopen het burgerbestaan uiteindelijk te kunnen combineren met Uilenkatten. Ons doel blijft om mensen blij te maken en uiteindelijk hopen we dat in heel Nederland te kunnen doen.”

Het festival met de VSPVU zal plaatsvinden op 3 april vanaf 16 uur op de campus van Uilenstede.