28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Studenten zitten graag op de bank bij Defensie

Een project van Defensie om universitaire studenten te werven als reservist bij de krijgsmacht, lijkt aan te slaan. In twee jaar tijd hebben 900 studenten zich aangemeld voor de 150 beschikbare plekken in het zogeheten Defensity College.

De studenten werken naast hun opleiding gemiddeld één à twee dagen per week in een kazerne of op een vlieg- of marinebasis. Ze worden klaargestoomd als reservist: burgers die naast hun werk of opleiding een parttimebaan hebben bij de krijgsmacht en die worden opgeroepen als ze nodig zijn, bijvoorbeeld bij overstromingen en bosbranden.

De ‘werkstudenten’ krijgen opdrachten die passen bij hun opleiding waardoor ze relevante werkervaring opdoen en ondertussen iets bijverdienen. Defensie profiteert op haar beurt van hun “frisse blik en actuele kennis op een specifiek vakgebied”, staat op de wervingswebsite van het ministerie.

Alle studierichtingen

Het reservistenproject begon in 2016 en de ‘start-up-fase’ is achter de rug, schrijft staatssecretaris van Defensie Barbara Visser in een brief aan de Tweede Kamer. Inmiddels hebben zich dertien Nederlandse universiteiten aangesloten en zijn bijna alle studierichtingen vertegenwoordigd.

Begin dit jaar gaat bovendien een nieuw programma van start: Defensity College Young Professionals, gericht op pas afgestudeerde academici. Ook wordt nagedacht over een soortgelijk initiatief voor hbo’ers.

Vrijstelling

Tweede Kamerlid Albert van den Bosch van de VVD pleitte afgelopen oktober voor een hechtere samenwerking tussen Defensie en het hoger onderwijs zodat studerende reservisten hun bijbaan beter kunnen combineren met hun opleiding. Volgens Van den Bosch is dat nu vaak lastig. Reservisten worden bijvoorbeeld niet vrijgesteld als ze doordeweeks naar een oefening moeten en stuitten regelmatig op onbegrip bij hun instelling.

Staatssecretaris Visser stelt voorop dat er altijd “een maatwerkoplossing moet worden gezocht die voor beide partijen werkbaar is”. Maar ook zij vindt dat combineren van het reservist-zijn met de verplichtingen van de studie, aantrekkelijker en eenvoudiger kan worden gemaakt. Volgens haar zijn hogescholen en universiteiten niet altijd op de hoogte wat een bijbaan bij Defensie inhoudt en wat het vraagt van de student.

Defensie wil dit jaar samen met hogescholen, universiteiten en het Onderwijsministerie nadenken over een betere samenwerking. Daarbij wil Visser ook kijken naar Canada en Australië waar studenten die als reservist aan de slag gaan, studiepunten kunnen verdienen en hun opleiding kunnen onderbreken als dat nodig is.