Windmolens op de campus en zonnepanelen op het dak, stickers en posters om studenten bewust te maken, sojamelk in de cappuccino in plaats van koemelk, een tuin op het dak van de aula om overtollig hemelwater op te vangen, een campagne om de stekker eruit te halen als je telefoon of laptop opgeladen is en een machine om biologisch afbreekbare koffiekopjes in compost te veranderen. Allemaal wetenschappelijk onderzocht en doorgerekend en geïllustreerd met kekke grafiekjes.
De honours-studenten die de afgelopen maanden de Engelstalige duurzaamheidscursus van de Green Office en milieu-econoom Pieter van Beukering hebben gevolgd (lees het achtergrondverhaal over de cursus in de nieuwe Advalvas), lieten donderdagavond in een afsluitend college zien wat ze hadden opgestoken, en dat was veel.
Ze hadden groepjes gevormd om oplossingen te vinden voor problemen waar de verschillende diensten aan de VU concreet mee kampen. Zo heeft Sodexo te maken met een enorm afvalprobleem, valt er op het gebied van duurzame energie nog een grote slag te slaan voor het energiecentrum en zijn er her en der op de campus kansen om iets bij te dragen aan de verkleining van onze carbon footprint, zeg maar de voetafdruk die wij elk op aarde achterlaten in de vorm van verbruik en vervuiling.
Slimme oplossingen
De studenten hadden onthutsende weetjes over de VU. Zo kost het deze universiteit jaarlijks 50.000 euro om alle bekertjes, verpakkingen, blikjes en wat niet al op te ruimen die studenten en medewerkers niet netjes in de afvalbakken deponeren en de koffie alleen al, die bij de Rendez VU koffiecorner in het hoofdgebouw wordt verkocht, zorgt voor een uitstoot van maar liefst 46.594,3 kilo kooldioxide. Zware regenval kost de VU 10.000 euro per jaar en jaarlijks worden er op de VU-campus 300.000 koffiekopjes weggegooid.
Daar hadden de studenten slimme, innovatieve oplossingen voor bedacht, gebruikmakend van de kennis die ze hadden opgedaan bij docenten uit allerlei disciplines, van economie tot gedragswetenschappen en milieuwetenschappen. Vertegenwoordigers van Sodexo, het energiecentrum en de facilitaire campusorganisatie woonden de presentaties van de studenten bij en kozen een winnaar, de groep die een plan had bedacht voor windmolens en zonnepanelen, maar ze willen over alle projecten met de betrokken studenten in gesprek.
Paniekmomentje als de techniek het dreigt te laten afweten.
De studenten hadden een fictief budget van 20.000 euro voor hun oplossingen, dat zet in het echt niet veel zoden aan de dijk. Voor 20.000 euro aan zonnepanelen vergroent bijvoorbeeld slechts 0,05 procent van het energieverbruik van de VU. Zou de VU er vier miljoen in investeren, dan kom je op tien procent. En een groen auladak met daaronder een waterreservoir kost 147.950 euro, al hadden de studenten berekend dat daar dankzij belastingvoordelen en subsidies 67.250 euro afkan. Bovendien bespaart de VU op verwarmingskosten en airco en draagt zo’n dak bij aan de kwaliteit van het leven op de campus en de verbetering van het imago van de VU.
Idealen en realiteit
Soms botsten idealen en wetenschappelijke bevindingen met de alledaagse realiteit. Zo wees iemand van Sodexo erop dat sojamelk de smaak van koffie ingrijpend zou veranderen. “Geen probleem”, regageerden de studenten die het plan voor de sojamelk hadden verzonnen. Hun onderzoek wees uit dat een meerderheid aan de VU positief staat tegenover sojamelk. Sodexo leek hun voorstel om op het prijzenbord van de koffiecorner behalve de prijs van elk product ook de CO2-uitstoot te vermelden (88 gram voor een kop koffie, 135 gram voor latte) beter te waarderen.
Een machine om koffiekopjes in compost te veranderen vergt ook een flinke investering, maar de studenten hadden berekend dat die uiteindelijk winst zou opleveren als er een goedkopere kopjesleverancier werd aangetrokken en de compost werd verkocht.
“Jullie zijn de toekomstige leiders van de duurzaamheid”, sprak Van Beukering ter afsluiting. Hij hoopt met de projecten onder meer aandacht te krijgen voor het volgende collegejaar, dat in het teken zal staan van de ‘wetenschap van de duurzaamheid’.