Studentenleven
& Maatschappij

Het bestuur van SEHSO

Studenten geneeskunde en verpleegkunde leren samenwerken bij nieuwe studievereniging

Medische studenten met een interesse in de spoedeisende hulp hebben er een eigen studievereniging bij. Met SEHSO hoopt het bestuur studenten geneeskunde en verpleegkunde samen te brengen. “Die leren nu pas in het ziekenhuis om samen te werken.”

En dat terwijl de samenwerking tussen die twee zo van belang is om patiënten goed op te kunnen vangen, zegt vice-voorzitter van SEHSO en tweedejaars geneeskundestudent aan de VU Job de Vries. Naast een plek creëren waar die twee groepen studenten elkaar kunnen ontmoeten, heeft SEHSO het doel leden verdieping te bieden in de vorm van workshops en lezingen.

Tot september zijn ze bezig met ledenwerving en het opzetten van commissies, maar daarna gaan ze van start met maandelijkse thema’s. “September staat in het teken van pre-hospitale zorg bijvoorbeeld, dan kun je denken aan een lezing van een ambulanceverpleegkundige, of een simulatie van een noodsituatie waar studenten mee kunnen oefenen.”

Iets spannends

Het studieprogramma van geneeskunde is volgens De Vries vaak al zo vol dat er weinig tijd overblijft voor het inzoomen op dit soort onderwerpen. “Daar kunnen we misschien een aanvulling op zijn.” En naast verdieping in het vak, is er nog voldoende tijd voor ontspanning: pubquizen, borrels, een uitstapje naar de Ardennen in mei waar leden met survivalgeneeskunde aan de slag gaan.

Sinds de oprichting drie weken geleden, heeft de vereniging al 188 leden, verdeeld over de VU, UvA, HvA en Inholland. “Spoedeisende geneeskunde heeft altijd veel interesse gehad. Het blijft iets spannends en het is iets dat je niet automatisch meekrijgt tijdens je studie. De coronacrisis heeft ook voor meer aandacht gezorgd voor de spoedeisende hulp, iedereen heeft de beelden gezien die daarvan naar buiten kwamen.”

Veel enthousiasme

“Dit aantal leden is een goed begin”, zegt verpleegkundestudent Oscar Wallagh, die de promotie en ledenwerving doet voor de vereniging. Dat proces gaat nu anders dan normaal. “We hebben als bestuur één keer fysiek samen kunnen komen, de rest gaat allemaal online.” Het is nu nog wachten op financiering, daarvoor moeten ze bij elke instelling aan andere voorwaarden voldoen.

De verschillende opleidingen reageerden volgens Wallagh allemaal enthousiast op het plan voor de vereniging, dus SEHSO heeft vanuit hen grote groepen studenten kunnen mailen. De rest werven ze via sociale media. De Vries: “In principe is het een vereniging voor studenten geneeskunde en verpleegkunde, maar iedereen die studeert aan de VU, UvA, HvA of Inholland mag zich aanmelden. Elke dag komen er wel vijf of zes nieuwe leden bij. Het is een leuke tak van sport.”