27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Rechtenstudenten VU winnen zaak tegen Shell

Shell-reclames met de claim ‘CO2-neutraal’ zijn misleidend, zo oordeelt de Reclame Code Commissie vandaag in twee zaken tegen de oliegigant. Een van de klachten was ingediend door rechtenstudenten van de Vrije Universiteit Amsterdam.

“Wij zijn enorm blij met deze uitspraak. Het bevestigt hoe misleidend claims over CO2-neutraliteit vaak zijn, terwijl die tegenwoordig te pas en te onpas rondgestrooid worden”, aldus Xander de Vries namens de studenten, in een persbericht .

De negen studenten van de VU Climate and Sustainability Law Clinic, waarover Ad Valvas in april berichtte, worden gesteund door Reclame Fossielvrij en Greenpeace. Zij maakten bezwaar tegen reclames waarin Shell z’n klanten belooft om voor 1 cent extra per liter de CO2-uitstoot van hun tankbeurt volledig te compenseren met bosbehoud en boomaanplant. De Reclame Code Commissie gaat mee in het betoog van de studenten dat de compensatiemaatregelen van Shell de milieuschade van koolstofdioxide nooit tenietdoen. De klimaatschade staat immers vast, terwijl de multinational nooit kan garanderen hoeveel en hoe lang bosbehoud en geplante bomen CO2 uit de lucht vasthouden. De Reclame Code Commissie laat daarbij zwaar meewegen dat Shell een absolute milieuclaim maakt zonder dat het die claim kan onderbouwen met verifieerbare en onafhankelijke bronnen.

‘Volkomen terecht’

“Volkomen terecht dat Shell nu aangepakt wordt want hun klimaatambities leunen voor een groot deel op CO2-compensatie”, aldus Femke Sleegers, campagnecoördinator van Reclame Fossielvrij.

Ook de tweede klacht, tegen de tekst op een olietankwagen van Shell (‘Ik ben CO2-neutraal op weg. U ook?’), werd gehonoreerd door de Reclame Code Commissie. Immers, noch de lading van de tankwagen noch Shell zijn CO2-neutraal.

Shell moet de betreffende reclames staken, maar kan nog bezwaar aantekenen.