28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Radboud Universiteit maakt nieuws weer openbaar

Vox, het onafhankelijke maandblad van de Radboud Universiteit, heeft met ingang van vandaag ook weer een eigen, onafhankelijke website.  Nieuwsberichten en columns zijn te zien voor iedereen.

Vox-hoofdredacteur Annemarie Haverkamp schrijft op de  nieuwe website voxweb.nl: “Ruim een jaar lang konden buitenstaanders de artikelen van Vox niet online lezen. Alleen studenten en medewerkers die waren ingelogd op het interne netwerk van de Radboud Universiteit lazen de berichten ‘achter het slotje’.”

Een jaar geleden vond de Nijmeegse Radboud Universiteit (RU) het een goed idee om de Vox-journalisten samen met de communicatiemedewerkers onder te brengen in één mediaredactie. Die zou dan al het nieuws over de universiteit op éen – interne – website brengen, dus niet toegankelijk voor ‘buitenstaanders’. Maar dat werkte natuurlijk niet. Haverkamp: “Al snel dook bij gevoelige artikelen de vraag op: wie is verantwoordelijk voor de website? De Vox-redactie en de afdeling communicatie hebben een wezenlijk andere rol bij de vergaring en verspreiding van het universitaire nieuws: Vox bericht kritisch en onafhankelijk, de communicatiemedewerkers spreken ‘met de mond van de universiteit’.”
Dat die vermenging onwenselijk is, heeft de RU nu ook ingezien. (MS )