27 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Prijs voor onderzoek naar prosociaal gedrag kinderen

Kinderen die alledaagse vriendelijkheid laten zien in hun gedrag hebben het op veel fronten gemakkelijker, denkt hoogleraar sociale psychologie Paul van Lange. Samen met Lydia Krabbendam, hoogleraar onderwijsneuropsychologie, en cognitieve neurowetenschapper Nienke van Atteveldt, en hun teams, krijgt Van Lange een Ammodo Science Award van 1,2 miljoen euro voor onderzoeksproject SENSA (Social Educational Neuroscience Amsterdam).

Dit geld gaan de wetenschappers onder meer gebruiken om prosociaal gedrag bij kinderen vanaf een jaar of acht te onderzoeken. Met mobiele EEG-apparatuur (Electro-encefalogram) willen ze kijken welke hersenprocessen betrokken zijn als kinderen prosociale of juist minder sociale keuzes maken. “Het gaat uiteindelijk om de vaardigheid om zich te verplaatsen in anderen”, vertelt Van Lange, “en om de vraag hoe je die vaardigheid bij kinderen kunt stimuleren. Kinderen die zich gemakkelijk kunnen verplaatsen in anderen, hebben het gemakkelijker. Ze leggen gemakkelijker contact, ook als anderen een beetje anders zijn dan zijzelf”, verwacht Van Lange.

De onderzoekers doen met name onderzoek naar alledaagse vriendelijkheid, een vriendelijke houding die jezelf niet veel kost, maar wel veel oplevert omdat andere mensen zich daardoor beter voelen in jouw omgeving. Anderen keuzemogelijkheden laten valt daar bijvoorbeeld onder. En anderen niet onnodig in stressvolle situaties brengen. Van Lange noemt het voorbeeld van fietsgedrag in Amsterdam: “Je kunt als een gek op alle kruisingen afscheuren. Dat is heel irritant voor je medeweggebruikers. Als je je wat rustiger gedraagt en wat meer op je medeweggebruikers let, veroorzaak je een stuk minder stress en minder kans op ongelukken.”

De wetenschappers willen met de prijs drie promovendi aanstellen.(WV)