29 maart 2024

Nina Polak is de nieuwe Vrije Schrijver

Aan het eind van de Abraham Kuyper Lezing maakte rector Jeroen Geurts de opvolger bekend van Vrije Schrijver Gustaaf Peek: Nina Polak.

In de Frans Kellendonk-lezing die auteur Polak in februari hield op de Radboud Universiteit Nijmegen sprak zij over de schrijver en de burger. Ze vroeg zich af of de een nu de plaaggeest was van de ander, of juist niet.
Gaat zij komend studiejaar ook met VU-studenten hierover discussiëren? Of kiest ze voor een heel andere insteek? We kunnen het vanavond helaas niet aan haar vragen omdat ze wegens griep niet aanwezig kan zijn in de Westerkerk.

Nina Polak debuteerde in 2014 met de roman We zullen niet te pletter slaan. Vanuit het perspectief van een zoon en een dochter beschrijft ze hierin de scheiding van twee moeders. Dit debuut werd genomineerd voor de Anton Wachterprijs, de ANV Debutantenprijs en de Opzij Literatuurprijs.

Reageren op nieuwkomers

Voor haar tweede roman Gebrek is een groot woord (2018) ontving zij de BNG Bank Literatuurprijs en De Inktaap, een literaire jongerenprijs.
Vorig jaar verscheen Buitenleven. In deze derde roman pakt de trek naar het platteland van twee vriendinnen voor de ene geliefde goed uit en voor de andere desastreus: die krijgt midden in de groene idylle een writer’s block. De tegenstellingen tussen dorp en stad en de inmenging van een manipulatieve psychiater doen hun relatie wankelen. Buitenleven is een intrigerende relatieroman, maar laat op een dieper niveau zien hoe een gemeenschap reageert op nieuwkomers met andere zeden en gewoonten. Het literair online tijdschrift Tzum riep deze roman uit tot ‘BruutTAAL Regenboek van het jaar 2022’. Vorig jaar kreeg Polak ook de eerste Jonge Veer, een initiatief van stichting de Gouden Ganzenveer. Die noemde haar een betrokken en scherp observator.

17de VU-schrijver

Polak is de zeventiende Vrije Schrijver aan de Vrije Universiteit. Haar voorgangers zijn onder anderen Babs Gons, Maxim Februari, Arnon Grunberg, Bas Heijne, Niña Weijers, Christine Otten en Abdelkader Benali. De aanstelling van een jaar wordt mede mogelijk gemaakt door VU Vereniging. Polak gaat volgend studiejaar onder meer colleges verzorgen aan de faculteit Geesteswetenschappen. Op maandag 4 september spreekt zij bij de opening van het academisch jaar.