27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Nederland blijft het Caribische studenten moeilijk maken

Het lukt nog steeds niet om Caribische studenten een burgerservicenummer te geven voordat ze hier komen studeren. In België worden ze beter behandeld dan in Nederland, zegt de Nationale Ombudsman.

De Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen trekt wederom aan de bel: tegen de beloftes in blijven nieuwe Caribische studenten problemen houden met de aanvraag van hun bsn-nummer. Hij waarschuwde hiervoor tijdens een interparlementair overleg van delegaties uit Aruba, Curaçao, Sint Maarten en Nederland. Een woordvoerder van de ombudsman bevestigt een bericht van nieuwssite curacao.nu.

Minister van Onderwijs Robbert Dijkgraaf maakte in november nog bekend dat Caribische studenten die in ‘Europees Nederland’ gaan studeren al voor hun vertrek via DUO een bsn-nummer zouden kunnen krijgen. Daarmee zouden ze alvast geregistreerd staan in de Nederlandse basisadministratie.

Nieuw streven

Tot nog toe kunnen ze hun bsn-nummer alleen na aankomst in Nederland aanvragen. Dat zorgt voor vertraging en rompslomp bij het regelen van hun studiefinanciering en hun studenten-ov. Ook kunnen ze geen bankrekening openen en verzekeringen afsluiten.

In april volgend jaar moet alles beter geregeld zijn, is nu het nieuwe streven. De ombudsman spoorde de parlementsleden aan om ervoor te zorgen dat deze deadline gehaald wordt. De situatie in Nederland is volgens hem schrijnend. Voor Caribische studenten is het momenteel makkelijker om bijvoorbeeld in België te gaan studeren: daar worden ze tenminste behandeld als EU-burger, sneerde hij.