Hoe meer mensen in deze coronacrisis geholpen worden, hoe beter. Vanuit die gedachte richtte Jasmijn Verboom (24), masterstudent opsporingscriminologie, samen met drie andere studenten Iwillhelpyou.nl op.
Kijk, dat is nog eens initiatief tonen. Wat is de insteek van Iwillhelpyou.nl?
“Mijn vriend Martijn en ik zaten – net als een groot deel van het land – ineens thuis. Mijn werkstudentschap ging niet door en mijn stage begint pas in september. We kunnen niet zo goed stilzitten en willen graag wat betekenen voor iedereen die de deur niet uit kan. En we beseffen dat er waarschijnlijk veel meer mensen zijn die dit willen. En daarom koppelen we de hulpzoekenden en de vrijwilligers aan elkaar.”
Hulp nodig bij de boodschappen, behoefte aan iemand die af en toe een maaltijd voor je kan maken of anderszins op zoek naar een helpende hand? Precies daarvoor is Iwillhelpyou.nl, een initiatief van vier VU- en UvA-studenten. De vrijwilligers houden zich strikt aan de RIVM-richtlijnen en zijn zo veel mogelijk actief in eigen buurt. Iwillhelpyou.nl
Hoe pakken jullie dat koppelen aan?
“Martijn heeft meteen een website gemaakt met twee knoppen: ik wil helpen en ik heb hulp nodig. Dat ging heel snel. Zijn huisgenoot en diens vriendin hebben zich ook bij ons aangesloten, dus toen hadden we een organisatie van vier man. De volgende stap was het bereiken van de juiste mensen. We hebben veel publiciteit gezocht. Via Whatsapp, Facebook, Instagram. Zo hadden we binnen korte tijd meer dan 300 vrijwilligers. We wisten zeker dat we enorm veel mooie dingen konden gaan doen. Toen pas beseften we: wie gaan we eigenlijk helpen? Hoe bereiken we die mensen?”
Niemand bleek hulp nodig te hebben?
“Dat was ook mijn eerste gedachte: misschien hebben ze het al op een andere manier opgelost. Daarna realiseerde ik me dat ze ons waarschijnlijk niet konden vinden. Pr is niets voor mij, maar we moesten wel. We hebben contact gezocht met allerlei media, deels via via en deels door gewoon heel brutaal te bellen. Zo kwam ons initiatief ineens bij Goedemorgen Nederland en in Het Parool. Ook de VU heeft promotie voor ons gemaakt. En dat werkte: in één week kregen we er 30 à 40 hulpvragen bij, terwijl het er in de twee weken daarvoor in totaal 10 waren.”
Blijft het nu een beetje doorlopen met de hulpvragen?
“We merken dat we de publiciteit moeten blijven opzoeken. Ik vrees dat veel mensen nog steeds niet weten waar ze moeten zijn voor hulp. Het leuke is dat we intussen ook ander soort verzoeken krijgen. Zo zijn we nu bezig met iPads voor verzorgingshuizen. Daarop installeren we alleen Facetime, zodat de bewoners met één druk op de knop in contact staan met hun familie. Ook hebben onze vrijwilligers vorige week vanuit een centrale locatie medische benodigdheden naar huisartsenpraktijken gebracht. Dat was geen straf, in de zon op de fiets, maar ze hebben er wel mensen mee geholpen die nu keihard aan het werk zijn.”
Het klinkt al met al als een flinke klus die jullie op je hebben genomen. Had je hier ervaring mee?
“Het was een sprong in het diepe. Maar het bevalt goed en we verbeteren onszelf bijna elke dag. Zo had ik de aanvraag voor die huisartsenklus naar een paar honderd mensen gestuurd, terwijl ik maar een handvol vrijwilligers nodig had. Ik wilde iedereen die had gereageerd netjes afzeggen, met als gevolg dat ik een hele dag mails aan het beantwoorden was. Daarvoor moet ik dus een ander systeem bedenken.”
En wat als de coronacrisis straks voorbij is, heb je dan een nieuwe roeping gevonden?
“Iwillhelpyou.nl is gericht op praktische hulp bij dagelijkse dingen; juist wat mensen in deze periode zoeken en waar vrijwilligers nu tijd voor hebben. Straks gaat iedereen weer verder met zijn eigen leven en ben ik bezig met mijn stage en scriptie. Maar ik heb er hoe dan ook van geleerd en ik ben het belang van vrijwilligerswerk nog beter gaan inzien. Ik wil daar meer tijd voor vrijmaken, want ik besef nu sterker dan ooit dat we niet alleen voor onszelf leven.”