Popup-Niks-missen-2.png

NIEUWS

Campus 29 maart 2022 reacties 5

Masteropleiding geneeskunde schaft cum laude af

Cum laude legt te veel nadruk op presteren in plaats van leren, zegt het hoofd van de master geneeskunde aan de VU. Daarom wordt de kwalificatie afgeschaft.

Masterstudenten geneeskunde die in september aan hun klinische stages beginnen, krijgen aan de VU geen cum laude-diploma meer. “De cum laude legt te veel nadruk op presteren in plaats van leren”, zegt hoofd master geneeskunde Hester Daelmans. Cijfers had de faculteit vorig jaar al afgeschaft.

“Wat we veel zagen, was dat studenten vooral bezig waren met het halen van een hoog cijfer, dus met waar ze goed in waren, in plaats van wat ze nog niet zo goed konden. Met het afschaffen van cijfers en de cum laude worden ze gestimuleerd aan hun verbeterpunten te werken.”

Studenten krijgen nu feedback in plaats van cijfers. Met die feedback gaan ze aan het werk en aan het einde van elk jaar wordt beoordeeld of ze dat voldoende hebben gedaan en of ze voldoen aan de verschillende vereiste competenties.

De ene cum laude is de andere niet

“We hopen er dokters mee te krijgen die zijn ingesteld op een leven lang leren”, aldus Daelmans, die aan de bel trekken als ze bij zichzelf zien dat iets niet goed gaat en dan overleggen met hun collega’s. We proberen onze studenten te leren om niet met elkaar in competitie te zijn, maar om samen te werken. Zaken als zelfsturend leren, zelfuitdaging, leiderschap en teamwerk zijn in dit verband belangrijk.”

De VU is de eerste Nederlandse geneeskundige opleiding die volgens deze filosofie werkt, zegt Daelmans. Andere opleidingen zouden wel overwegen om geen cijfers meer te geven.

“Weet ook dat een cum laude op geen enkele instelling hetzelfde is”, merkt ze op. “Het is geen eenduidige kwalificatie. Iedereen heeft zijn eigen normen om te bepalen wat cum laude is.”

Peter Breedveld
BEELD: Code Name Mama (Flickr Creative Commons)

{ Lees de 5 reacties}

Door Clementine Witkamp op 31 maart 2022
Wij zijn op dit moment bezig met onderwijsvernieuwing waarbij programmatisch toetsen de basis is. Ik ben heel benieuwd wat de ervaringen van docenten en studenten zijn en waar in het ontwerp en natuurlijk de uitvoering rekening gehouden moet worden. Het is per slot van rekening een grote omschakeling.
Door C. de Groot op 02 april 2022
Is ook overwogen dat in het buitenland wel degelijk gekeken wordt naar kwalificaties die excellente resultaten markeren?
Door L.BOUHUYS op 14 april 2022
Opnieuw een goede stap in het onderwijs ter stimulering van de middelmatigheid.
Door Martinos op 15 april 2022
Jah, middelmatigheid in de zorg is een mooi streven volgens jou? 🙄
Door Martinos op 15 april 2022
Presteren motiveert tot leren toch?

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.