19 april 2024

Koffie met oesterzwammen op de duurzame Zuidas

Ongeveer twintig belangstellenden verzamelen zich vrijdagmiddag op het zonovergoten Polderdak tegenover de RAI. Bij binnenkomst krijgt we allemaal een beker wortelsoep van Soupalicious. Compleet biologisch uiteraard, want het is immers de Dag van de Duurzaamheid. Daarom is er vandaag de Green Route: een fietstocht langs duurzame initiatieven aan de Zuidas.

Huis-tuin-en-keukenspullen

“Deze soep zou ik ook wel in onze kantine willen”, zegt Kasper Spaan. Hij is een van de initiatiefnemers van het project Polderdak, waar de Green Route van start gaat. Het groene dak, dat regenwater opvangt en tijdelijk vasthoudt, is briljant vanwege zijn eenvoud. Het wateropvangsysteem bestaat namelijk uit huis-tuin-en-keukenspullen, zoals grote tampons, plastic kratjes en plantjes.

Het meest duurzame kantoorgebouw ter wereld

Een aantal bedrijven langs de A10 doet aan de fietstocht mee om inspiratie op te doen. Zo is Jeroen Bosse er namens Nikon, waar hij facilitair medewerker is. “Duurzaamheid wordt gewoon steeds belangrijker. Dan is het goed om te kijken naar hoe anderen dit soort zaken aanpakken. Ik ben vooral benieuwd naar The Edge, het gebouw van Deloitte. Dat schijnt het meest duurzame kantoorgebouw ter wereld te zijn.”

Eieren uit de muur

Via Rondeel (waar je biologische eieren uit de muur kunt trekken) en het Beatrixpark fietsen we naar de witte kantoren van deze financiële en zakelijke dienstverlener. Het volledig energieneutrale gebouw heeft de hoogste BREEAM-score, voor duurzame gebouwen, van de wereld.

Technologische snufjes

Waar het Polderdak eenvoudig in elkaar steekt, stikt het in The Edge van de technologische snufjes en apps die maken dat iedereen zo gezond en efficiënt mogelijk kan werken. Johan Rol kijkt geïnteresseerd in het rond. Hij is een van de weinige aanwezigen zonder directe connectie met de Zuidas.

“Toen ik me aanmeldde, vroegen ze verbaasd hoe ik hiervan wist”, lacht de economieleraar, die les geeft op een middelbare school in Den Haag. “Maar ik woon wel in Amsterdam en ik vind het belangrijk om in de gaten te houden hoe de stad zich ontwikkelt. Bovendien ben ik aandeelhouder en bedrijven moeten naast hun financieel rapport steeds vaker een rapport over duurzaamheid presenteren. Ik vind het prachtig om zo’n project als het Polderdak te zien.”

Fietsen onder werktijd

Ook de VU heeft een afvaardiging met de Green Route meegestuurd. Nisette Groot Antink van de facilitaire campusorganisatie geeft haar ogen goed de kost. “Het nieuwe universiteitsgebouw heeft ook al een BREEAM-certificaat, maar niet zo hoog als dat van The Edge. Bovendien is het een goed excuus om eens lekker onder werktijd een uurtje te kunnen fietsen.”

Oesterzwamschimmels

We sluiten de middag in de Boeletuin af met koffie. Niet om te drinken, maar om oesterzwammen in te kweken. De gemalen bonen werken als een soort mest voor de schimmels van de paddenstoel. Zo laat de Green Route in een paar kilometer zien dat je duurzaam kunt zijn met zowel technologie als met tampons en gemalen koffie.