29 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Klimaatactivisten kondigen week van bezettingen aan

Klimaatactivisten hebben gisterochtend een hal van de Universiteit Utrecht bezet. Deze week zullen er ook bezettingen of acties plaatsvinden aan zes andere instellingen, hebben ze aangekondigd.

De klimaatactivisten van End Fossil: Occupy kwamen naar de hal van het Minnaertgebouw van de Universiteit Utrecht. Ze geven er workshops en eisen dat de universiteiten alle banden met de fossiele industrie verbreken.

De internationale Scientist Rebellion-beweging voert actie in meer dan 25 landen onder het motto The Science is Clear. Dat gaat de komende dagen ook gebeuren in Delft, Eindhoven, Rotterdam, Amsterdam, Wageningen en Velp, staat in een persbericht.

Ook daar zullen workshops worden gegeven, als het goed is zonder de colleges te verstoren. Verder heeft Scientist Rebellion een petitie gelanceerd over verplicht klimaatonderwijs aan alle studenten.

Muziek

De actieweek begon afgelopen zondag in Amsterdam, toen ruim honderd wetenschappers en musici samen demonstreerden voor een rechtvaardiger klimaatbeleid. De ‘Science and  Music Climate March’ liep van de Dam langs het Trippenhuis van wetenschapsgenootschap KNAW en eindigde bij het NEMO Science Museum.

Protesterende wetenschappers en klassieke musici gaan goed samen, meent hoboïste Anna Marieke Zijlstra, lid van XR-musicians. “Beide groepen staan niet bekend om hun activisme. Door samen de straat op te gaan willen wij benadrukken hoe ernstig de klimaatsituatie is.”

In november en januari werden al gebouwen van de Erasmus Universiteit, de TU Eindhoven en de Universiteit van Amsterdam bezet. De VU Amsterdam kondigde in april aan dat ze niet langer wil samenwerken met bedrijven in de fossiele-energiesector die zich niet houden aan het Klimaatakkoord. Volgens actiegroep Scientist Rebellion is de VU de tweede universiteit ter wereld die dat heeft besloten.