Islamitische Universiteit Europa misbruikt logo VU

De Islamitische Universiteit Europa gebruikt ongevraagd het logo van de Vrije Universiteit op haar website. De VU heeft de instelling vandaag verzocht om het logo eraf te halen.

De instelling, die een hbo-bachelor en -master aanbiedt op het gebied van islamitische theologie en geestelijke verzorging, kwam deze week in opspraak vanwege een miljoenenfraude bij de belastingdienst. Daarvoor zijn drie bestuurders opgepakt.

Een verslaggever van het Algemeen Dagblad maakte de VU erop attent dat haar logo op de website van de islamitische hogeschool staat. Behalve het logo (onder de fotogallerij), staat de VU verder alleen genoemd op de site in de beschrijvingen bij een paar docentendie op de VU hebben gestudeerd.

Logo moet weg

“We hebben op geen enkel gebied betrokkenheid bij deze instelling”, zegt VU-woordvoerder Stéphanie van Oostrum. “Ze hebben nu het verzoek gekregen om ons logo direct van de website te halen. Mochten ze daar geen gehoor aan geven, dan volgen er verdere juridische stappen.”

De Islamitische Universiteit Europa is overigens een andere instelling dan de Islamitische Universiteit Rotterdam. Wel gebruiken beide ten onrechte de term ‘universiteit’.