Onafhankelijke journalistiek over de Vrije Universiteit Amsterdam | Sinds 1953
22 december 2024

Wetenschap
& Onderwijs

‘Ik was vaak de enige die de camera aanzette’

Studenten voelden zich eenzaam de afgelopen maanden. Ze misten het sociale aspect van studeren, hadden moeite om zich te concentreren en vonden het online onderwijs demotiverend. Vijf VU-studenten vertellen in een Zoom-bijeenkomst van de LEARN! Academy hoe het met ze gaat.

“Hoe zitten jullie erbij na deze coronamaanden? Waar liepen jullie tegenaan?” vraagt  organisator Marijke Leijdekkers  aan de studenten. Vijf studenten zijn uitgekozen als sprekers, de overige twintig deelnemers zijn de toeschouwers van het gesprek. “Ik liep letterlijk tegen de muren aan”, zegt een van de studenten. In haar studio heeft ze niet genoeg ruimte voor een goede studieplek.

Een ander vertelt dat ze het lastig vond om thuis te studeren. “Ik leer het beste als er mensen om me heen zijn”, zegt ze. Een andere deelnemer kon thuis geen motivatie vinden: “Alles moet nu uit jezelf komen.”

Weinig interactie

En hoe was het online onderwijs? Een van de studenten antwoordt stellig dat ze het demotiverend vond. Ze had soms problemen met haar internetverbinding en had geen goede werkplek. Ook vertelt ze dat het onhandig was dat niemand elkaar in het echt kende tijdens de online-werkgroep.

“Ik was vaak de enige die de camera aanzette”, vertelt een student. De docent vroeg wel of de studenten hun camera aan wilden doen, maar daar werd niet naar geluisterd. Ze vond het vervelend dat er weinig interactie was bij grote hoorcolleges.

Een andere student vertelt dat ze vooral het contact mist. “Als je drie maanden colleges volgt zonder contact, ga je op een gegeven moment denken: waar betaal ik voor?” Het is een totaal andere ervaring dan echte colleges, vindt ze.

Entertainende filmpjes

“Ik had graag meer feedback willen krijgen van mijn docent”, zegt iemand. Het was voor hem nu onduidelijk of hij op de goede weg was met zijn opdracht. Een ander suggereert dat meer feedbackmomenten goed kunnen werken in het online onderwijs, dit zou ook kunnen in de vorm van peer-reviews.

Gelukkig zijn er ook positieve ervaringen. “Het is mooi om te zien hoe docenten de situatie creatief oplossen”, zegt iemand. Haar docent maakte ontzettend goede instructiefilmpjes die ook nog erg entertainend waren.

Vertrouwen

“Hoe zorgen we ervoor dat de nieuwe studenten komend jaar zich gaan thuis voelen op de VU?” vraagt Leijdekkers. Een student suggereert dat de VU een mogelijkheid moet geven voor de nieuwe studenten om een whatsappgroep te maken met de nieuwe werkgroep of mentorklas. Zo is er in ieder geval een digitale groepsvorming en kan iedereen makkelijker communiceren.

De gespreksdeelnemers zijn het erover eens dat het extra belangrijk is om je studiegenoten goed te kennen als veel vakken online worden gegeven, dan durf je tenminste op elkaar te reageren tijdens werkgroepen en colleges. Daarom is een goede introductie op de universiteit ook belangrijk. “Het is fijn om te weten wie er in je nieuwe klas zit, dat geeft vertrouwen.”

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. Reacties met url’s erin worden vaak aangezien voor spam en dan verwijderd. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Velden met een * zijn verplicht
** je e-mailadres wordt niet gepubliceerd en delen we niet met derden. We gebruiken het alleen als we contact met je zouden willen opnemen over je reactie. Zie ook ons privacybeleid.