27 maart 2024

‘Ik leek met deze tent te zijn vergroeid’

Theologiedecaan en chief diversity officer Ruard Ganzevoort wordt rector van het International Institute of Social Studies in Den Haag. ‘Het is een natuurlijke vervolgstap.’

Al 16,5 jaar is Ganzevoort aan de VU verbonden. Als decaan van de faculteit Religie en Theologie en chief diversity officer was hij een beeldbepalende smaakmaker, maar in augustus vertrekt hij naar Den Haag. Hij wordt daar rector van het International Institute of Social Studies (IISS), verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. “Mijn decanaat zou volgend jaar eindigen en ik was al aan het nadenken over het leven erna, en toen kwam deze mooie kans voorbij”, vertelt hij aan de telefoon.

“Ik leek met deze tent te zijn vergroeid”, zegt hij over de VU. “Maar dit is een natuurlijke vervolgstap in mijn carrière, een voortzetting van wat ik al deed. Ik heb me hier altijd op interdisciplinaire wijze beziggehouden met de rol van religie, zingeving en levensbeschouwing bij de oplossing van maatschappelijke problemen, het IISS verbindt die rol op dezelfde manier met social justice en duurzaamheid.”

Vijftiende-eeuwse voorvader

Bovendien zit er meer continuïteit in Ganzevoorts transfer van de VU naar de Erasmus dan op het eerste gezicht misschien lijkt. “De rector van de Erasmus Universiteit, Annelien Bredenoord, is ook opgeleid als theoloog en ethicus en onder de oppervlakte delen het erasmiaanse gedachtegoed en dat van Abraham Kuyper dezelfde waarden. En vanuit het verleden is er verbinding. Mijn 15de-eeuwse voorvader Wessel Ganzevoort was namelijk niet alleen een voorloper van de Reformatie, maar ook een vroege humanist, dus verwant aan het erasmiaanse denken. Dat is niet hetzelfde als het kuyperianisme aan de VU, maar het zijn wel vergelijkbare manieren van denken omdat de maatschappelijke verantwoordelijkheid centraal staat.”

Als decaan heeft Ganzevoort een flinke reorganisatie van zijn faculteit doorgevoerd, waarbij een andere koers werd ingezet en de rol van religie bij maatschappelijke vraagstukken centraal kwam te staan. Dat ging niet zonder slag of stoot, maar Ganzevoort is tevreden met het resultaat. “We hebben met elkaar een goede koers ontwikkeld, een stabiele organisatie die ook financieel stabiel is.”

Radicale analyses

Minstens zo invloedrijk is hij als chief diversity officer, waarbij hij, in eigen woorden, “zo radicaal mogelijke analyses combineert met pragmatische oplossingen. Radicaal omdat er anders nooit werk gemaakt wordt van zaken als de dekolonisering van het curriculum, maar je moet ook oppassen voor Prinzipienreiterei en dus proactief de dialoog aangaan, anders trekt iedereen zich terug in zijn eigen loopgraaf.”

Als rector van het IISS gaat hij in Den Haag werken, geen onbekende omgeving voor hem, want hij was jarenlang GroenLinks-senator, maar het zal wennen zijn, zegt hij, om niet meer op de VU-campus te zijn. “Het is nog niet helemaal tot me doorgedrongen.”