“Ik ben heel erg druk”, zegt socialmediamanager Yin Khor van de dienst Communicatie & Marketing. “Ik heb nog nooit zo hard gewerkt als nu we thuis moeten werken.”
De reden daarvoor is dat ze over de social media gaat en dát is waarop nu alle ogen zijn gericht. “Toen ik twee jaar geleden aan de VU begon, liep die nog wat achter op socialmediagebied. Ze deed het er een beetje bij. Dat is wel veranderd, maar nu – door de coronamaatregelen – is het belang door alle lagen op de VU heen duidelijk geworden.”
Omdat de studenten en medewerkers niet meer fysiek op de VU-campus zijn, is het aan Khor om ze virtueel betrokken te houden bij hun universiteit. Dat doet ze onder meer met de hashtag #VUathome op de socialmediakanalen, waar de VU-gemeenschap elkaar laat zien hoe ze thuis werken en studeren, en waar ze studenten engageert door tips en trucs uit te wisselen.
Khor vindt het jammer dat ze niet naar de VU kan als ze wil, maar voelt zich als thuiswerker prima in haar element. “Ik ben de enige socialmediapersoon aan de VU en sociale media worden nu eindelijk gezien. Ik krijg links en rechts ook veel support, meer dan ooit. Dit is een boost voor onze socialmedia-activiteiten.”
Vooral in het begin maakte ze lange dagen zonder pauzes, “ook omdat ik nogal een perfectionist ben”, maar inmiddels is ze zichzelf meer gaan ontzien. “Ik neem vrije dagen en doe het rustiger aan. Voorlopig zitten we toch nog thuis, dus het is niet zo dat alles nu meteen af moet.”
De medewerkers van de dienst Communicatie & Marketing houden de sfeer erin nu ze moeten thuiswerken. Met virtuele borrels en een playlist op Spotify zijn de gezelligheid en de teamgeest weer op het oude peil. Maar voor sommigen houdt het werk nooit op. Lees hier hun verhaal.