19 april 2024

Icarus debatteert over ongelijkheid

Studievereniging Icarus organiseert debatten over ongelijkheid in het kader van de Maand van de Filosofie. Icarus’ eerste debat is op woensdagavond 8 april in het VU-hoofdgebouw. Universitair hoofddocent Ad Verbrugge en hoogleraar Martin van Hees hebben het over sociale ongelijkheid. Zes dagen later discussiëren universitair docent Annemie Halsema en hoogleraar René van Woudenberg over identiteit en ongelijkheid. “We hebben nog meer debatten op de planning, maar deze twee staan al vast”, zegt secretaris Nathanael Korfker.

Continentaal versus analytisch

Icarus hoopt door deze debatten inzicht te krijgen in de verschillen tussen analytische (Van Hees en Van Woudenberg) en continentale (Verbrugge en Halsema) filosofie. De studievereniging wil achterhalen of er wel verschillen zijn in de benadering. “Steeds meer mensen denken dat de verschillen gewoon zijn bedacht.”

Dasein

Het voornaamste verschil is de herkomst. De continentale filosofie stamt uit het vaste Europese continent, terwijl de analytische filosofie haar oorsprong kent in de Angelsaksische wereld. Toch wordt er beweerd dat er inhoudelijk enkele verschillen zijn. “De analytische filosofie is een stuk helderder en gebruikt dagelijkse taal. De continentale richt zich op het ‘Al’ gebruikt daarvoor zelfgemaakte woorden, zoals Dasein door Heidegger.”

Beer Bottle-debat

Naast deze debatten over ongelijkheid organiseert Icarus deze maand ook haar vierde Message In A Beer Bottledebat. Dit keer heet het geschonken bier de naam Arm + Zalig.