19 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Hoogleraar vindt online voedingsadvies Foodwizer ‘gevaarlijk’

Foodwizer is een app met voedingstips, ontwikkeld door masterstudent Betty van Dongen. Hoogleraar Marjolein Visser vindt de insteek te technisch en daardoor potentieel gevaarlijk.

Twee maanden geleden publiceerde Ad Valvas een artikel over de app Foodwizer die klanten aanbevelingen doet over gezonde voeding. Masterstudent Betty van Dongen begon Foodwizer na haar jarenlange eigen zoektocht naar een gebalanceerde voeding waardoor haar gezondheidsklachten afnamen. Ze eet nu onder meer geen gluten, geen lactose en geen suiker.

“Om er dan achter te komen wat je wél moet eten zodat je voldoende van alle voedingsstoffen binnenkrijgt, is een hele klus”, zegt ze. De Foodwizer is ontstaan om dat voor anderen gemakkelijker te maken.

Het viel Van Dongen op dat de bestaande voedingsapps, zoals de Eetmeter van het Voedingscentrum, vooral gericht zijn op macronutriënten: krijg je genoeg eiwitten binnen? Eet je niet te veel calorieën? “En je moet alles wat je eet bijhouden. Dat heb ik een poosje gedaan, het is heel vermoeiend. En je weet pas achteraf of je eten gebalanceerd was. Ik wilde een app die andersom werkt: als ik zoveel ijzer of calcium wil binnenkrijgen op een dag, wat kan ik dan eten?”

Ook in de Eetmeter kun je trouwens wel degelijk alle voedingsstoffen aanvinken, al moet je een beetje zoeken omdat die niet tot de standaardopties behoren.

Rare ideeën

Voor voedingswetenschapper Marjolein Visser, hoogleraar gezond ouder worden, is die technische insteek, gericht op voedingsstoffen en niet op etenswaren, nou juist potentieel gevaarlijk: “Dan moeten mensen zelf op internet gaan zoeken hoeveel ijzer of andere stoffen ze op een dag binnen moeten krijgen en dan komen ze nogal verschillende dingen tegen. Je vindt echt rare ideeën over voeding als je gaat googlen.”

En een te hoge inname van bepaalde voedingsstoffen is niet ongevaarlijk, stelt Visser: “Neem ijzer. Als je daar echt te veel van binnenkrijgt, kan dat leiden tot leverschade. Een te hoge inname van vitamine A kan schade aan de ogen veroorzaken en te veel selenium leidt tot haaruitval en schade aan botten en tanden.

‘Als je te veel ijzer binnenkrijgt, kan dat leiden tot leverschade’

Van Dongen zegt dat haar Foodwizer wel degelijk advieswaarden geeft voor hoeveelheden voedingsstoffen. Die haalt ze uit de USDA Food Database.

Brood en melkproducten

Waarom gebruikt ze niet de normen van het Voedingscentrum zelf? Van Dongen: “De adviezen van het Voedingscentrum zijn heel sterk gebaseerd op brood en melkproducten. Als je die niet eet, zoals ik, kun je er weinig mee, is mijn ervaring.”

Visser is het daar niet mee eens: “Ook in de Eetmeter kun je een niet-standaard voedingspatroon invoeren en toch zien of je alle voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt.” Voordeel van de normen van het Voedingscentrum is volgens Visser dat ze zijn aangepast aan de Nederlandse situatie en dat ze rekenen met gegevens van voedingsmiddelen die hier in de winkels liggen: “Amerikaanse melk is bijvoorbeeld anders dan onze melk en Nederlanders zijn gemiddeld wat langer. Met dat soort dingen is rekening gehouden door het Voedingscentrum.”

Dat het advies brood en zuivel omvat, is omdat daarmee de kans het grootst is dat de gemiddelde Nederlander voldoende vezels, eiwitten en calcium binnenkrijgt, vertelt Visser. Ook houdt de Eetmeter van het Voedingscentrum rekening met de leeftijd van mensen, met of ze zwanger zijn en hoe actief hun levensstijl is.

Of Van Dongen haar Foodwizer gaat aanpassen na deze kritiek? “De Foodwizer is nog in ontwikkeling. Ik leer hiervan dat ik beter moet uitleggen wat de Foodwizer precies doet en dat de voedingsadviezen wel degelijk gebaseerd zijn op wetenschappelijke inzichten.”