26 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Hoger loon zet vrouwen aan het werk

Als je wilt dat vrouwen meer gaan werken, kun je het best minder belasting heffen op hun inkomen. Een hogere subsidie voor kinderopvang is minder effectief, maar werkt wel nog altijd beter dan een verlaagde loonbelasting voor mannen.

Dat stelt econoom Henk-Wim de Boer in zijn proefschrift, waarop hij vandaag promoveert. Verschillende groepen reageren heel anders op een verandering van hun salaris, blijkt uit zijn onderzoek. Een verlaging van de belastingen voor iedereen zorgt er dan ook niet voor dat er meer mensen gaan werken.

De Boer analyseerde voor zijn proefschrift gegevens uit woon- en werkonderzoeken van de Rijksoverheid en het Centraal Bureau voor de Statistiek en kinderopvangcijfers van de Belastingdienst.

Hoger loon, meer werken

Vooral vrouwen met een partner en kinderen en alleenstaande ouders reageren sterk op een verandering van hun netto loon. Als zij financieel geprikkeld worden, gaan ze (meer) werken. Een lagere inkomstenbelasting voor mannen heeft dan weer heel weinig effect, omdat zij vrij ongevoelig zijn voor financiële prikkels.

Met zijn studie wil De Boer niet zozeer de volgende regering adviseren, maar kijken of de modellen die de politiek gebruikt om de langetermijneffecten van een belastingmaatregel te voorspellen, dat goed doen. En dat blijkt behoorlijk goed te gaan. Alleen voor groepen die relatief vaak op de bank zitten omdat ze geen werk kunnen vinden, zoals lager opgeleiden en immigranten, zijn de voorspellingen rooskleuriger dan in het echt.

Vlaktaks en basisinkomen

De Boer laat ook nog zien dat voorstellen voor veranderingen van het belastingstelsel, zoals de vlaktaks (ieder inkomen wordt evenveel belast) en het basisinkomen voor iedereen niet per se tot meer werk leiden. Bij de vlaktaks is er een kleine stijging van het werkaanbod, maar bij het basisinkomen gaan er juist minder mensen werken.

De Boer doet ook nog een voorspelling over de recente belastingmaatregelen van het kabinet Rutte-II. De belasting voor werkenden ging dit jaar omlaag, die voor werkende ouders met jonge kinderen daalde nog extra en de kinderopvangtoeslag ging omhoog. Volgens de berekeningen van De Boer komen er daardoor op de lange termijn 35.000 voltijdsbanen bij.