16 april 2024

Hang Youth, sor en Karsu komen naar Déjà VU-festival

Maatschappijkritisch meeblèren met Hang Youth, debatteren over klimaatactivisme of dansen bij de silent-disco; het kan allemaal op het Déjà VU-festival op donderdag 15 juni.

De meest opvallende act van deze editie van het jaarlijkse VU-festival is misschien wel de punkband Hang Youth. Met teksten als ‘Ik snap wel dat het bestaat maar het is gewoon kankerkrom geregeld’ (over de Belastingdienst), ‘Ik betaal me stufi niet terug’ (met Gotu Jim) en ‘Leg de Zuidas in de as’ toont de groep zijn maatschappijkritische en antikapitalistische hang. Hang Youth houdt naar eigen zeggen bewust het midden tussen een grappig kunstproject, een kwade tweet en een bloedserieuze punkband.

Alleskunner

Of wat te denken van sor, die zo’n beetje alles kan: rappen, zingen, componeren, produceren, acteren en zelfs dirigeren, waarvoor hij het tv-programma Maestro won. Hij ontving eerder dit jaar twee Edisons, voor de categorieën Hiphop en Beste Album. Op dat album, de trilogie Bae Doven No.1 / No. 2 / No. 3, combineert sor hiphop met klassieke muziek. Ondanks de mysterieuze gehoorschade die hij opliep, blijft de alleskunner produceren en optreden.

Zangeres en pianiste Karsu, die na sor en Hang Youth optreedt, ontving ook een Edison voor haar werk. Haar unieke mix van pop, jazz en Turkse muziek is niet alleen in Nederland geliefd: Karsu heeft inmiddels in meer dan twintig landen opgetreden.

Silent-disco

Naast meezingen en dansen – Uilenkatten verzorgt een silent-disco op het volleybalveld – valt er dit jaar ook weer genoeg te leren. Voedingshoogleraar Jaap Seidell vertelt hoe ons eetgedrag verbonden is met de gezondheid van onze planeet, hoogleraar sociale verandering en conflict Jacquelien van Stekelenburg gaat in gesprek met docent Petra Verdonk over klimaatactivisme en religieprofessor Katja Tolstoj pleit voor een warm welkom voor gevluchte Oekraïners én alle andere vluchtelingen.
Studenten kunnen voor 10 euro naar het festival, medewerkers en alumni betalen 15 euro voor een ticket.