Gratis wegwerpbekers worden per 1 juli alleen bij de koffieautomaten verboden

Vanaf 1 juli 2023 verdwijnen gratis wegwerpbekers bij alle koffieautomaten op de campus. De VU moedigt iedereen aan een eigen beker mee te nemen.

Dat werd tijdens een vergadering van de universitaire studentenraad met de rector magnificus toegelicht door FCO-directeur Franc van Nunen. Waar moeten de koffieverkooppunten op de campus hun koffie in aanbieden als hun klanten hun eigen beker niet bij zich hebben? De VU wil niet zover gaan ze zonder hun bakkie troost af te laten druipen, maar weet ook nog niet welk alternatief het beste is.

Herbruikbare bekers waarop statiegeld zit, zijn een mogelijkheid. Klanten leveren hun beker dan weer in en de koffieverkopers wassen ze af en gebruiken ze weer. Maar dat is logistiek een hele operatie en kost ook veel geld. De VU heeft daarom het verbod op zogenoemde ‘single-use plastics’ (dus ook tasjes) op de hele campus uitgesteld tot 1 januari 2024. Dan zijn wegwerpbekers tegen betaling wettelijk nog wel toegestaan bij de koffiecorners van Eurest, Doppio en de Spar, al streeft de VU ernaar ook die wegwerpbeker-vrij te maken

Eigen beker mee

Voor koffie uit de koffieautomaten wordt iedereen gevraagd zijn eigen beker mee te nemen. Alle wegwerpbekers worden er per 1 juli weggehaald, maar tegen betaling kunnen er wegwerpbekers worden gekocht bij onder andere de frisdrank- en snoepautomaten. Medewerkers moeten hun eigen bekers kunnen afwassen, en daarom wordt het aantal pantry’s op de campus uitgebreid. Er zijn momenteel afdelingen die hun servies in de openbare toiletruimtes moeten afwassen.

Jaarlijks worden er op de VU-campus 1,4 miljoen wegwerpbekers doorheen gejaagd. Nieuwe Europese regelgeving die het verstrekken van gratis wegwerpplastic verbiedt, moet een einde maken aan de enorme afvalberg die daardoor ontstaat. En wie op 1 juli geen beker bij zich heeft: de VU-boekhandel verkoopt VU-mokken voor 8,95 euro.

In een eerdere versie van dit bericht stond dat wegwerpbekers per 1 juli alleen op de werkplekken verdwijnen, maar ze worden bij alle automaten op de campus weggehaald.