Studentenleven
& Maatschappij

Geen katers op het Uilenstedefestival

De studenten lopen bijzonder fris en fruitig rond op het festival op studentencampus Uilenstede. “Alcohol? Wat is dat?”

Ontbijten met champagne? Salus-bestuurslid Twan Kerssens kan het zich nog herinneren uit de lang vervlogen tijd (drie jaar geleden) dat hij meedeed aan de introductieweek. “Nu is de regel dat er voor vijf uur ’s middags niet gedronken wordt. Dat vind ik heel normaal.” Samen met zijn medebestuurders van de studievereniging is hij de hele week aanwezig bij de – grotendeels – alcoholvrije activiteiten.

“Alcohol? Wat is dat?” grapt één van zijn medestudenten gezondheidswetenschappen. Maar al wordt er heus wel eens gedronken, ze houden het deze week rustig. “Sowieso heeft telkens iemand van onze introductiecommissie nuchterdienst. Voor het geval dat iemand in een taxi naar huis gezet moet worden.

Katerdag

Ooit was het Uilenstedefestival een uitkaterdag, waarbij studenten met veel pijn en moeite aan alle activiteiten meededen. Nu zien de meeste deelnemende studenten er verrassend fris uit. “Toch hebben we gisteravond uitgespeeld”, zegt eerstejaars bewegingswetenschappen Victoria Vaandrager. “We hebben een goede avond gehad en zijn het café uitgezet.” Maar bewegingswetenschappers blijven onder alle omstandigheden sportief. Dus hebben ze tot nu toe fanatiek meegedaan aan volleybal, korfbal en “iets dat op paardensport leek.”

Team fles

Het team van psychologiestudent Mo Tuncer pakt alle activiteiten bloedserieus aan. Ze zijn het enige team dat in kleding op elkaar afgestemd is. Alle studenten dragen zwart en één studente heeft voor iedereen een rode hoofdband aangeschaft. Hun doel? Zoveel mogelijk spelletjes winnen om vrijdagavond tijdens het eindfeest een tafel met fles drank in de club te winnen. Dat is het doel van de groep die zich voor de gelegenheid Team Fles gedoopt heeft.

“Tot nu toe gaat het winnen goed”, zegt Tuncer. “Onze tegenstanders zijn zo bang door onze intimiderende kreten, dat ze niet komen opdagen.” Dat weerhoudt Team Fles er niet van om serieus te korfballen. Ze zitten deze beurt niet lekker in de zon op het grasveld uit, maar spelen loeifanatiek tegen elkaar. Deze ronde hebben ze in elk geval hun punten binnen. “We willen die VIP-tafel winnen en dronken worden.”