18 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Er zijn veel meer datawetenschappers nodig

Trots presenteerden vier onderwijsinstellingen vorige week de nieuwe Amsterdam School of Data Science. De ‘school’ bundelt alle opleidingen, afstudeerrichtingen, vakken en minoren die er in de hoofdstad zijn op het gebied van de datawetenschap en zoekt samenwerking met bedrijven en organisaties.

Datawetenschappers zijn mensen die informatica of econometrie hebben gestudeerd of veel weten over statistiek en programmeren. Maar ook zachtere onderwerpen staan in de onderwijslijst, zoals archiefwetenschap en ethiek.

Gouden bergen

En iedereen die in data geïnteresseerd is, heeft gouden bergen aan de horizon, want de datawetenschap is de toekomst. Dat is geen verwachting maar een feit, als je de sprekers mag geloven. “In 2018 is meer dan de helft van de vacatures voor datawetenschappers niet vervuld”, zegt Stéphanie Durand, een van de directeuren van mooc-website Coursera, tegen een Zuiderkerk vol mannen.

“65 procent van de banen van de toekomst bestaat nu nog niet”, zegt ze ook. En alarmerend: “In 2020 hebben miljoenen volwassen medewerkers in bedrijven niet meer de relevante kennis en ervaring die hun baan eigenlijk vereist.” Reden genoeg dus om jonge mensen aan te sporen iets datawetenschappelijks te gaan studeren.

Statistiek en programmeren

Dat is het idee van de school, een initiatief van de VU, Universiteit en Hogeschool van Amsterdam en het Centrum voor Wiskunde en Informatica. Dagvoorzitter Marc Salomon, decaan van de Amsterdam Business School aan de UvA, vertelt dat het aantal studenten op het gebied van de datawetenschap de laatste paar jaar al geëxplodeerd is. Maar kennelijk is dat nog lang niet genoeg.

Of misschien zijn het de wat softere datastudies die meer studenten trekken en is daar toch wat minder behoefte aan op de arbeidsmarkt. Op de vraag wat een datawetenschapper moet kunnen, antwoorden verschillende vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven toch vooral: statistiek, computermodellen maken, programmeren, wiskunde en oké, ook wat nadenken over ethiek.

Drone met touwtje

Het spektakel bereikt een hoogtepunt als aan het eind de school officieel geopend wordt. Zoemend komt van buiten een cameradrone naar binnen gevlogen. Op het scherm zien de aanwezigen zichzelf, terwijl de drone naar het podium vliegt en een briefje aan een touwtje overhandigt aan de technisch directeur van de gemeente Amsterdam Ger Baron. Maar door alle commotie wordt niet helemaal duidelijk wat daar nou precies op staat.