27 maart 2024

De Boeletuin: stukje natuur tussen beton en blik

Tegenover het ACTA-gebouw aan de Gustav Mahlerlaan is afgelopen mei de Boeletuin geopend op een stuk braakliggend terrein. “Ingeklemd tussen beton en blik”, zoals beheerder Niek van Dijk het uitdrukt. Hij heeft de tienduizend vierkante meter voor twee jaar in bruikleen gekregen van de VU, die het terrein heeft bestemd voor nieuwbouw. Tot die tijd is er ruimte voor verrassend diverse activiteiten.

Onder Nieks toeziend oog vult een VU-medewerkster haar gieter bij de waterpomp. Zij tuiniert op een perceeltje van 8,5 vierkante meter. Tegen betaling van zestig euro kan zij een seizoen lang terecht.

“Ik heb gekozen voor een bloementuin”, vertelt ze. “Met dahlia’s, zonnebloemen en gladiolen. Zodat ik altijd verse bloemen op tafel heb staan.”

Plantje uit zaadje

VU-wetenschappers Ron Janssen en Alison Gilbert zijn op hun stukje grond enthousiast in de weer met regenboogbiet, worteltjes en lollo bianco sla.” Alison, zoals ze zelf zegt “met het hoofd in de wolken en de voeten op de aarde”, is ecoloog van huis uit, maar ziet nu pas voor het eerst hoe uit een zaadje een plantje groeit.

De Boeletuin is nadrukkelijk niet alleen voor VU’ers bedoeld, maar ook voor andere ondernemende types. Zoals Irene Visch, die de grote, cirkelvormige moestuin bewerkt die ze ‘Zuidmoes’ hebben genoemd. Samen met Hans Boersma experimenteert zij daar met permacultuur. Ze telen aardappels, groenten en bonen. De opbrengsten zijn grotendeels bestemd voor de Voedselbank.

Ongewenste insecten

Hans legt uit dat het bij permacultuur vooral gaat om het tuinontwerp. “Ieder element in de tuin, zoals een boom, een struik of een beest, draagt iets bij aan het grotere geheel. Bijvoorbeeld mest, voedingsstoffen of afweer tegen ongewenste insecten.” De toepassing van deze vorm van polycultuur leidt tot wonderlijke combinaties van gewassen. Bij Zuidmoes staat koriander tussen de aardappels en knoflook tussen de rabarberplanten. Wekelijks geeft Irene een rondleiding door haar tuin. Dan laat ze anderen delen in haar rijke kennis.

Ten oosten van Zuidmoes exploiteert Marleen Sijpestijn een oesterzwammenkwekerij. Containing Mushrooms heet haar onderneming. In de witte container groeien paddenstoelen op substraat van koffiedik dat ze inzamelt bij bedrijven in de buurt. De gekweekte oesterzwammen gaan daarna naar bedrijfsrestaurants in de buurt. Waarmee ze dus de kringloop van grondstoffen sluit.

Vergaderen in een groene omgeving

Pas onlangs hebben de mensen van het Groene Levenlab, een ‘trefpunt in de natuur’ waarmee ‘academische, technische en commerciële expertises worden samengebracht’, zich in de Boeletuin gevestigd. Zij willen naast de wilgenmuur een transparante koepel neerzetten voor sociale experimenten. Om bijvoorbeeld te onderzoeken of vergaderen in een groene omgeving effectiever is dan in een kantoor. De conclusie lijkt al bijna voor de hand te liggen.

De Boeletuin is open op weekdagen van 11 uur tot donker. U kunt er lunchen, borrelen en ook een feestje geven. Voor informatie en reserveringen: info@boeletuin.nl. Iedere vrijdag om 17 uur is er een rondleiding in de buurtmoestuin Zuidmoes. Op 5 september is er een cursus oesterzwammen kweken, aanmelden via info@containingmushrooms.nl

De schrijfster is onderzoeker milieubeleid bij het Institute for Environmental Studies.