18 april 2024

Commotie om gratis kroketten die VU uitdeelt in Leiden

Een promotieactie van de Vrije Universiteit bij de Universiteit Leiden gisteren is stopgezet toen er op Twitter ophef over ontstond. De VU deelde gratis kroketten uit. Dat was volgens VU-voorzitter Mirjam van Praag ‘ongepast’.

‘Vind het nogal wrang, docenten werken zich kapot en uni geeft geld uit aan gratis kroketten’, twittert de Leidse promovenda Larissa Schulte Nordholt. De VU staat op dat moment met een groene snackbus kroketten uit te delen bij het gebouw van de Leidse faculteit Geesteswetenschappen om aandacht te vragen voor de masteropleidingen van eigen geesteswetenschappenfaculteit.

Ludieke actie

“We deelden gewoon een kroketje uit, dat past bij jullie”, zegt Simone Lunstroo van marketingbureau Paint It Yellow, dat door de VU is ingehuurd. Ze doelt op de studentenwervingscampagne Verander je wereld, die de VU onder andere verbeeldt met een kiwikroket en de tekst Verander fastfood. “Het is natuurlijk best een brutale actie, precies voor de concurrent. Maar niet agressief, wel ludiek.”

VU-voorzitter Mirjam van Praag krijgt er lucht van en reageert fel op Twitter. ‘Dit is absoluut geen VU-beleid (we eten ook vegetarisch trouwens): een ongecoördineerde en ongepaste actie die we direct stop hebben laten zetten.’ Het is een antwoord op een sarcastische tweet van Frans van Heest, hoofdredacteur van Science Guide: ‘Haha, ik hoor in december de voorzitter van de @VUamsterdam, @MvP_VanPraag bij het @deVNSU café nog bezweren: “Ik bestrijd het beeld dat wij elkaar de tent uit concurreren, niets is minder waar. Die concurrentie is er echt niet meer.”’

Zelfpromotie

De Universiteit Leiden maakt ondertussen gebruik van de gelegenheid om de eigen masterdag te promoten. ‘Haal je kroket bij VU Amsterdam, en je master bij ons!’, reageert de universiteit op Instagram.

Insta kroketten Leiden

Veel e-mailadressen

De snackbus heeft van half twaalf tot ongeveer vier uur in Leiden gestaan. “Om vier uur was alles op”, aldus Lunstroo. “Het was een heel leuke dag. De studenten reageerden echt super enthousiast. Heel veel mensen hebben hun e-mailadres achtergelaten.” En ook opvallend: iedereen wilde vegeterisch. “We hadden vleeskroketten, kaaskroketten en groentekroketten. Die laatste twee hebben we nog bijgekocht.”

De VU gaat de e-mailadressen gewoon gebruiken om de studenten een mailtje te sturen over de aanstaande masterdag op 7 maart. De plannen om bij nog twee universiteiten een soortgelijke actie te gaan doen, zijn afgeblazen.