19 april 2024

Biologisch eten niet gezonder? VU-cateraar blijft het er toch gewoon bij doen

Uit onderzoek van de Stanford University blijkt dat biologisch eten helemaal niet gezonder is. Maar dat is voor Eurest, de cateraar van de VU-kantines, geen reden om te stoppen met duurzaam voedsel.

Sterker nog: Eurest wil het aantal biologische producten juist vergroten. “Wij leven met zijn allen op deze planeet en daar moeten we dan ook duurzaam mee omgaan, aldus Jeroen Poelman van Eurest.

Eerlijk en helder

Volgens Poelman zijn er namelijk ook veel onderzoeken die bewijzen dat biologische producten wel degelijk toegevoegde waarde hebben. “Bovendien gaat het om veel meer dan dat. Een product moet gewoon eerlijk en helder zijn.”

Om dat motto te vervullen, zet Eurest ook in op Fair-Trade en duurzame producten. Poelman ziet dat studenten ook steeds bewuster worden van de herkomst van hun eten. “Ze zijn steeds gezonder bezig en zijn aan het nadenken gezet.”

Proef met biologische salades

En wie goed kijkt, ziet dat de VU-kantines duurzamer zijn dan je in eerste instantie denkt. Zo zijn de broden biologisch, is de thee duurzaam en werkt de keuken met veel eerlijke ingrediënten. “Wij verkopen ook  Fair-Trade chocoladerepen of ijs. En we beginnen binnenkort met een proef met biologische salades. Zo proberen wij het aantal duurzame producten te vergroten”.

Ook probeert de cateraar de ‘goede’ producten te promoten. “We zetten de Coca-Colablikjes bijvoorbeeld bovenin het schap. Dat is de meest onaantrekkelijke plek. Het  Fair-Trade  drinken zetten we in het midden en dat verkoopt dan beter.” Op die manier kopen studenten vaak al duurzame producten zonder dat zij het zelf doorhebben.

Toch blijkt uit reacties van de gebruikers van de kantine dat de biologische producten nogal onzichtbaar zijn. Op de vraag of ze weet dat er biologische producten in de kantine liggen, reageert studente Marloes bijvoorbeeld verbaasd: “Nee  dat wist ik niet. Ik heb het nooit ergens zien liggen. Ik vind dat ze dat dan wel iets beter mogen promoten.”

Biologisch vaak duurder

Maar Poelman wil juist af van de scheiding tussen duurzame en niet-duurzame producten. “We willen het juist niet allemaal in een aparte hoek zetten. Die tijd hebben we, denk ik, gehad.”

Veel studenten in de kantine denken ook dat het biologisch eten duurder is, zo ook Norah: “Als ik iets koop, let ik vooral ook op de prijs. Ik ben maar een arme student! En dat biologisch eten is vaak wel duurder.”

Volgens Poelman is dit waar, maar kopen studenten het duurdere eten nog steeds: “Bij de  Fair-Trade chocoladereep zien we dat die wat duurder is, maar dat het geen invloed heeft op de verkochte aantallen.” En doordat veel goedkopere producten, zoals het brood, biologisch zijn, helpt ook de prijsbewuste student mee aan een duurzamere VU-kantine.