Popup-Niks-missen-2.png

NIEUWS

Campus 07 juni 2021 reacties 3

Antropologie haalt omstreden tekeningen van Instagram

De tekening van een witte vrouw die de aarde vasthoudt, waarmee antropologie nieuwe studenten wilde werven, kreeg veel commentaar op sociale media. De afdeling Antropologie heeft deze tekening en nog een andere vanochtend weggehaald.

‘You should know better than to post such an image- especially given the racist history in anthropology.’ Dit is een van de commentaren bij het beeld een uur voordat het werd weggehaald. ‘A clear sign of white supremacy’, noemt iemand anders het. Een derde zegt: ‘To me this image symbolizes a narrow worldview and a major lack of reflexivity.’

Ook een tweede tekening, waarop onder anderen een vrouw van het onderdrukte Padaung-volk staat afgebeeld, is weggehaald. Al bleven hierop commentaren van Instagrammers achterwege.

VU-antropoloog Younes Saramifar was degene binnen de afdeling die vond dat de twee beelden niet door de beugel konden. “Het is een witte vrouw die de wereld vasthoudt en in beheer heeft. En mensen van andere rassen leveren de grondstoffen”, zei hij over de eerste tekening.

'Mogen witte meisjes niet meer in verwondering naar de wereld kijken?'

Zijn bezwaar tegen de tweede tekening was dat de Padaung-vrouw stond afgebeeld in een rijtje clichébeelden van vreemde volken, terwijl dat beeld daar, volgens Saramifar, niet thuishoort omdat de geschiedenis te pijnlijk en te complex is voor zo’n gesimplificeerd beeld.

Ouderwets en kwalijk

“De beelden representeren de afdeling Antropologie. Nog afgezien van het feit dat ik me hierin absoluut niet gerepresenteerd voel als niet-witte antropoloog, gaat het hier om een visie op de antropologie die ouderwets en kwalijk is”, aldus Saramifar.

Hij mailde het afdelingsbestuur over zijn bezwaren, maar dat was het niet met hem eens. “Voor mij is het een meisje dat in verwondering naar de wereld kijkt. Ze is wit. Ja. Betekent het dat witte meisjes niet meer in verwondering naar de wereld mogen kijken?” zei opleidingsdirecteur Ellen Bal vorige week.

In een schriftelijke verklaring zegt de afdeling nu dat ze de tekeningen van Instagram heeft gehaald 'om ervoor te zorgen dat een intern gesprek over de inhoud op een veilige manier kan worden gevoerd, zonder dat externe partijen via sociale media daarin een verstorende rol gaan spelen.'

Welmoed Visser
BEELD: Honeyhead

{ Lees de 3 reacties}

Door Freek Colombijn op 09 juni 2021
Ad Valvas van 4 juni rapporteert over een discussie binnen de afdeling antropologie over twee tekeningen die mijn afdeling heeft gebruikt bij werving van nieuwe studenten. Het stuk geeft de discussie weer met verschillende standpunten. Waarom wordt in dit vervolgstuk nog maar een visie op de tekeningen geplaatst en wordt de andere kant van het verhaal weggelaten? Freek Colombijn, afdelingshoofd Sociale en Culturele Antropologie
Door Laniakea op 09 juni 2021
Het zijn duidelijk geen grondstoffen. De illustrator heeft gekozen voor puzzelstukjes. Deze representeren kennis en creeeren een beeld (puzzel). Daarmee vormt ze haar beeld van de wereld evenals van zichzelf. Mooi gedaan!
Door Roy Gigengack op 10 juni 2021
RECONSTRUCTIE VAN EEN BEELD Het gewraakte plaatje van Honeyhead is geen cartoon maar een tekening. Door het een cartoon te noemen dicht Ad Valvas een intentie toe aan de maker die zij niet had. Ik ben er wat dieper ingedoken, omdat ik controversiële plaatjes interessant vind. Zulke plaatjes worden namelijk in een moreel schema geëvalueerd, maar ze zijn vaak weerbarstig: ze bevatten steevast elementen die de morele dichotomie van goed en fout overstijgen. Het is mij gelukt de ontstaansgeschiedenis van het plaatje van het witte meisje enigszins te reconstrueren. Ik houd een slag om de arm, want het maken van een tekening is een creatief proces van verdichting en verschuiving waarbij de maker vaak zelf niet precies meer weet waar een beeld vandaan komt. Honeyhead heeft in een interview met mij aangegeven dat ze altijd aan een persoon denkt als ze een tekening maakt. Voor dit plaatje heeft ze zich laten inspireren door student-assistenten van de opleiding CAOS. De gelijkenis tussen het plaatje en een foto van een van hen is inderdaad treffend. Het is de foto van Puck de Boer in Ad Valvas d.d. 20 februari 2021. Zowel op de foto als op de tekening heeft de afgebeelde persoon een bol in de handen, waarbij die laatste geprononceerd in beeld komen. Ook kan het nauwelijks toeval zijn dat Puck de Boer actief is op Standplaats Wereld. Verder is ze is van dezelfde leeftijd als Honeyhead. Inhoudelijk is het plaatje geïnspireerd op gesprekken en Whatsapp communicaties met de studentassistenten. Honeyhead heeft ook geluisterd naar een podcast van Puck met Yatou Salah, een internationale student CAOS, die een prachtig verhaal vertelt van een student die de wereld wil begrijpen en daardoor ook zichzelf leert kennen. Het verhaal van Yatou is via de omweg van Puck in het plaatje terecht gekomen: met de tekening heeft de maker de zoektocht van een student willen verbeelden als een puzzel, waarbij de antropologie de stukjes aanreikt. De student vindt zo stukjes van de wereld en van zichzelf. Deze interpretatie is gebaseerd op inzichten van studenten, de doelgroep van de wervingscampagne. In deze lezing reiken de bruine, de zwarte en de witte arm antropologische kennis aan: deze lichaamsdelen staan in deze interpretatie dus niet voor arbeiders die grondstoffen aanleveren, maar voor academici die concepten aanreiken (die zouden best post-koloniaal kunnen zijn). De maker, Honeyhead, heeft veel geleerd van de controverse. Ze heeft het plaatje opnieuw gemaakt, en dit keer met een gekleurd meisje. Helaas is het niet mogelijk het beeld hier in te plakken. Maar ik heb het plaatje gezien en ik vind het een aansprekend beeld geworden van empowerment. (Het is een interessante vraag waarom de tekening zo op mij overkomt, en hoe dit samenhangt met positionaliteit). Ik kan mij voorstellen dat de twee plaatjes samen een interessante opzet zouden kunnen vormen voor het werven van internationale studenten, eventueel aangevuld met een derde plaatje waarin de twee figuren samen naar de wereld kijken, als verbeelding van de international classroom. Het zou mooi zijn als dat in een moving meme kan, waarbij de drie plaatjes elkaar afwisselen, en zo een studentgeleide dialoog representeren.

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.