26 maart 2024

Berfin Baran

‘10 minuten lang dacht ik dat ik in de raad zat’

Door een fout van de verkiezingscommissie dacht Berfin Baran ten onrechte dat ze verkozen was voor de universitaire studentenraad. “We zijn allemaal mensen, iedereen maakt fouten.”

Hoe reageerde je toen je hoorde dat je toch niet verkozen was?
“Het was natuurlijk teleurstellend. Maar ik was überhaupt al verbaasd dat ik op de lijst stond, want ik ging ervanuit dat mijn medekandidaten meer stemmen hadden. Dus toen ik mijn naam hoorde, was ik verrast en blij. Na tien minuten zei de commissie dat er iets verkeerd was gegaan met de lijst. Ik wist niet wat ik moest voelen, moest ik gechoqueerd of juist blij zijn? Door alles wat er op dat moment gebeurde kon ik het niet verwerken.”

Ik kan me voorstellen dat je behoorlijk van streek was.
“Nou, ik was de laagste op de kieslijst, dus ik bereidde me er al een beetje op voor om toch nog af te vallen. Maar het was alsnog vervelend om niet op de uiteindelijke lijst te staan.”

Weet je er wat fout is gegaan?
“Als je de enige kandidaat van een faculteit bent, krijg je automatisch een zetel in de universitaire studentenraad. En de commissie heeft de enige kandidaat van de rechtenfaculteit, Sarah Kasd-Alla, over het hoofd gezien. Ze hadden haar niet op de lijst gezet, hoewel ze de zetel verdiende vanwege deze regel. Toen ze dit opmerkten, werd ik van de lijst gehaald.”

Neem je de verkiezingscommissie iets kwalijk?
“Om eerlijk te zijn waren er aan het begin van de verkiezingsweek veel problemen met de stemsoftware. Sommige namen waren verkeerd gespeld, bij niet elke kandidaat stond de juiste faculteit vermeld en sommige kandidaten hadden geen foto. Dus misschien kwam het wel door die problemen dat de commissie in de war raakte. Maar uiteindelijk zijn we allemaal mensen en maken we allemaal fouten. Ik neem het ze niet echt kwalijk, zolang ze hun fouten volgend jaar maar niet herhalen.”

Je komt dus tóch niet in de USR, hoe ga je daarmee om?
“Tien minuten lang dacht ik dat ik in de raad zat. Maar het is niet het einde van de wereld, het leven gaat door. Natuurlijk was het een geweldige kans geweest om in de raad te komen. Maar zoals ik al zei, ik had niet verwacht om verkozen te worden, ik was ervan overtuigd dat mijn medekandidaten meer stemmen zouden krijgen. Eerlijk gezegd ben ik niet zo teleurgesteld, want het heeft me waardevolle ervaringen en vriendschappen opgeleverd. Daarnaast heb ik soms wat last van angstproblemen en meedoen aan de studentenraadsverkiezingen heeft me echt geholpen om mezelf uit te dagen. Het was een geweldige ervaring.”