Griffioen-directeur Eme van der Schaaf

‘Cultuurcentrum misschien pas zomer 2020 op de VU-campus’

Wanneer is nog steeds niet honderd procent zeker, maar cultuurcentrum De Griffioen zal naar de VU-campus verhuizen. Directeur Eme van der Schaaf is niet bang voor dalende bezoekersaantallen door de verhuizing.

De studenten op Uilenstede waren nogal geschokt te horen dat het gebouw van De Griffioen straks leeg komt te staan.
“Kan ik me voorstellen. Het aanvankelijke besluit om te verhuizen is alweer van 2013 en sindsdien wordt de verhuisdatum steeds verschoven omdat het Nieuwe Universiteitsgebouw (NU.VU), waar wij intrekken, nog steeds niet is opgeleverd. De studenten blijven ook niet zo heel lang op Uilenstede wonen, dus dat dat is weggezakt, is niet vreemd.”

Kroniek van een uitgestelde verhuizing

Aanvankelijk zou De Griffioen in september 2017 naar de VU komen, maar omdat het NU.VU-gebouw nog steeds niet is opgeleverd, is dat inmiddels 2020 geworden. De Griffioen had een twintigjarig huurcontract, dat afliep op 31 december 2017, maar is verlengd naar 2019, met een uitloop naar 29 februari 2020. “Meer uitloop gaan we vrijwel zeker nodig hebben”, zegt Griffioen-directeur Eme van der Schaaf.

Bent u niet bang dat er veel deelnemers aan de cursussen van De Griffioen zullen afhaken, als u op de VU-campus zit?
“De meerderheid van de cursisten komt niet van Uilenstede, ik schat dat een kwart à een derde van de deelnemers op Uilenstede woont. De rest komt uit andere wijken in Amstelveen en uit Amsterdam. Maar ook de cursisten uit Uilenstede, vrijwel allemaal VU- en UvA-studenten, komen dagelijks aan of langs de De Boelelaan, dus ze hoeven hun reisgedrag niet heel erg aan te passen. Daarnaast hopen we nieuwe cursisten aan te trekken op de campus zelf. We gaan de cursussen ook meteen na het laatste grote collegeblok laten beginnen, zodat je meteen uit de collegezaal bij de Griffioen terecht kunt.”

En de theatervoorstellingen?
“Dat blijft ongewis. Veel theaterbezoekers komen uit Amstelveen en Buitenveldert. Die uit Amstelveen zullen anderhalve kilometer verder moeten reizen.”

En dan ook nog meer moeite moeten doen voor een parkeerplek.
“Op Uilenstede is het parkeren gratis, maar probeer maar eens een plekje te vinden. Onder het NU.VU-gebouw komt een parkeergarage voor zeshonderd auto’s. Niet gratis, maar er is wel plek. Afhankelijk van wie precies de garage gaat exploiteren, willen we een soort avondarrangement aanbieden: een voorstelling en het parkeertarief in één prijs.”

Levert het geen problemen op met de programmering, dat nog steeds niet duidelijk is wanneer De Griffioen gaat verhuizen?
“Jazeker, want het boeken voor 2020 begint al in september 2018, dan zou het fijn zijn om zekerheid te hebben over de verhuizing. Die staat nu gepland voor begin 2020, wat best lastig is omdat dat midden in het theaterseizoen is, maar het is niet onwaarschijnlijk dat dit zomer 2020 wordt. Dat zou niet slecht uitkomen omdat we dan alles gereed kunnen maken voor het nieuwe seizoen, dat na de zomer begint.”

GroenLinks houdt een enquête onder Uilenstedebewoners over wat er met de leegstaande Griffioengebouwen moet gebeuren. Hebt u daar ideeën over?
“Ik hoor vaak het idee voor een bioscoop, maar dat begint voor exploitanten pas interessant te worden bij zes, zeven zalen. Bovendien schiet de parkeergelegenheid daarvoor te kort. Ik vind dat er een repetitie- en oefenruimte moet komen voor artiesten, toneel- en muziekgroepen en impresariaten in de regio groot-Amsterdam. Anders is het complex ook wel geschikt als congres- en vergadergebouw of als indoor-speelpark.”