20 april 2024

Column
& Blog

Maurice Crul hoogleraar onderwijs en diversiteit

We worden internationaler. Hoera! Help!

U heeft misschien recentelijk het werkbelevingsonderzoek ingevuld met vragen over uw geboorteland en het geboorteland van uw ouders. Vergeleken met het werkbelevingsonderzoek uit 2018 is in vier jaar tijd de samenstelling van ons personeel op een ongekende wijze veranderd. Ongeveer de helft van het wetenschappelijk personeel heeft nu een migratieachtergrond: 41 procent zelf gemigreerd en 6 procent is een kind van migranten. De belangrijkste trend is een sterke toename van mensen met een migratieachtergrond die in het buitenland zijn geboren. Hun percentage ging van 27 procent in 2018 naar 41 procent in 2022! We zijn echt een andere organisatie dan vier jaar geleden. De toename zit hem vooral in mensen die geworven zijn als promovendi en postdocs op tijdelijke contracten. De meerderheid van de promovendi komt nu uit het buitenland. Het is natuurlijk goed nieuws dat de VU zo’n aantrekkingskracht uitoefent op jonge wetenschappers uit de hele wereld. Daar kan de VU alleen maar beter van worden, is je eerste gedachte.

Maar elke organisatie die zo’n grote verandering ondergaat, zo weten we uit onderzoek, zal ook gaan kraken en schuren. De vraag is of we als organisatie klaar zijn voor zo’n enorme verandering. Een interessante uitkomst in het rapport is dat mannen van Nederlandse afkomst het hoogste cijfer geven aan ons diversiteitsbeleid en vrouwen met een migratieachtergrond het laagste. En hoe langer mensen met een migratieachtergrond in dienst zijn hoe negatiever zij worden over hun loopbaanontwikkeling bij de VU.

Om echt een internationale universiteit te worden moet je niet alleen mensen uit het buitenland recruteren, maar ook als organisatie veranderen. De managementlaag is nog grotendeels Nederlands en wit. Het is de vraag of deze mensen de juiste competenties hebben om de diverse teams te leiden. De verkleuring van de bovenlaag is urgent en wellicht kunnen in Nederland geboren mensen met een migratieachtergrond daarin een belangrijke rol spelen omdat zij zowel de blik van de migrant als die van de Nederlander hebben. De ambitie om internationaler te worden is gelukt, nu nog de ambitie om goed te functioneren als internationale universiteit.

De verkleuring van de managementlaag is urgent