8 mei 2024

& Blog

USR / USC Universitaire Studentenraad / University Student Council

Ontdek wie je bent

Ik ben nooit de makkelijkste student geweest. Ik was altijd met wat anders bezig. Bij mijn lessen Latijn was ik nooit aanwezig. En de zeldzame keren dat ik er wél was, was ik aan het tekenen, of deed ik onderzoek voor weer een nieuw project.

Klaarblijkelijk deed ik alles om te voorkomen dat ik ook echt zou studeren. Maar door alsnog lange nachten te gaan studeren en heel wat examenstress heb ik mijn Centraal Eindexamen toch gehaald. In de zes jaar die ik op mijn middelbare school rondliep was ik actief in verenigingen, werkte aan evenementen, gaf atletiektraining en probeerde veel verschillende sporten uit.
Ik vertel je dit niet om mezelf op te hemelen. Nee, ik wil je graag laten zien dat ik mezelf heb leren kennen door deze extracurriculaire activiteiten. Ik heb vrienden voor het leven gemaakt. En was vooral niet bezig met de toekomst, of het opbouwen van een cv. Ik heb simpelweg de kans gekregen om te ontdekken wie ik was, en die heb ik genomen.

Toen ik als student aan de VU begon merkte ik dat deze ruimte er vaak niet is in het studentenleven. Mijn vrienden en medestudenten moesten vechten om rond te komen, 30 uur per week werken alleen al om de huur en onkosten te kunnen betalen, ervaarden dagelijks de ongelooflijke druk om hoge cijfers te halen en de noodzaak om je te ‘profileren’. En dat terwijl vrienden en familie maar benadrukken dat je het studentenleven niet aan je voorbij mag laten gaan, het is de mooiste tijd van je leven.
De ruimte die ik had gehad om plezier te hebben en verschillende dingen uit te proberen, leek aan de universiteit helemaal afwezig. Studenten worden wandelende cv’s, vrije tijd wordt omgetoverd tot ‘waardevolle ervaring’, vrienden en medestudenten ontmoeten wordt netwerken, en ondertussen krijgt de student het alleen maar zwaarder.

Dit is een behoorlijk ernstig scenario, maar niet zo onrealistisch als je denkt. De kosten voor wonen zijn de pan uitgerezen, er wordt meer dan ooit verwacht dat studenten binnen drie à vier jaar hun studie afronden en studentenwelzijn heeft een klap gekregen in de nasleep van corona. Meer en meer studenten, zeker diegenen met minder fortuinlijke achtergronden, hebben niet langer de mogelijkheid om zichzelf te ontdekken.
De universitaire studentenraad zal onder meer strijden om studenten het recht en de ruimte te geven zichzelf te leren kennen. Wij zijn elf gedreven studenten die jou representeren, wij staan dus altijd open voor vragen, suggesties of een gesprek. Je kunt ons bereiken via onze Instagram-pagina @vu.usr,  e-mail usr@vu.nl, of spreek me gewoon aan in de hal.

Wij strijden om studenten het recht en de ruimte te geven zichzelf te leren kennen