27 juli 2024

‘We houden van de mouwen opstropen’

Volgende week zijn de verkiezingen voor de studentenraad. Mohsin Kadim (24, derdejaars bachelor psychologie) is lijsttrekker van Vrije Universiteit Studenten Organisatie (Vuso) bij de verkiezingen voor de universitaire studentenraad. Wat wil hij voor elkaar krijgen?

Waarom wil je in de usr? “In de drie jaar dat ik hier nu studeer, is het onderwijs verslechterd. De studieruimten zijn overvol en er is een tekort aan individuele begeleiding bij werkcolleges. En die heb je wel nodig om het beste uit jezelf te halen. Studenten worden een nummertje en dan gaan hun resultaten achteruit. Kleinschalig onderwijs stimuleert excellentie.”

Maar hoe zie je dat voor je als er ook bezuinigd moet worden? “We begrijpen dat er bezuinigd moet worden, maar dat mag pas als laatste het onderwijs treffen. Studenten moeten meer inspraak hebben in de bezuinigingen.”

Wat zijn de belangrijkste punten tijdens de verkiezingen? “De kwaliteit van het onderwijs en de studieondersteuning, de kwaliteit van de faciliteiten en het VU-imago. Het imago van de VU is in diskrediet geraakt en dat is jammer. Er lopen hoogwaardige docenten rond op de VU. Met hen mag de VU meer naar buiten treden. Niet alleen in de media, maar ook door projecten of evenementen te organiseren met partneruniversiteiten. Bijvoorbeeld door wetenschappelijke projecten te doen met de TU Delft. Met die interactie trekken universiteiten elkaars imago en kwaliteit omhoog.”

Moeten universiteiten ook samenwerken op onderwijsgebied? “Wel als dat de drie speerpunten verbetert. Daar gaat het om.”

Hoe ben je bij Vuso terechtgekomen? “Ik was ontevreden over onder andere het onderwijs en ging me oriënteren op wat ik daaraan zou kunnen doen. Vuso nodigde me toen uit voor een kijkje achter de schermen bij de usr. Dat proactieve sprak me aan: ik ben zelf ook zo.”

Wat is het verschil tussen Vuso en de andere grote partij SRVU? “Beide partijen hebben grotendeels dezelfde standpunten, maar Vuso heeft een heel assertieve houding. We houden van de mouwen opstropen. En we zijn geen verantwoording schuldig aan een bond, zoals de SRVU aan de Landelijke Studenten Vakbond.”

Waarom moeten studenten op Vuso stemmen? “We zijn er specifiek voor studenten die zoveel mogelijk uit hun studietijd willen halen. We gaan veel in gesprek met studenten en willen een platform oprichten om hun mening te horen en waar ze kwijt kunnen waar ze tegenaan lopen. Dat geven wij terug aan het college van bestuur.”

Wat wil je in de usr voor elkaar krijgen? “Er moeten meer inspirerende docenten komen. Vorig jaar had ik college van Erik Scherder. Die maakte echt het verschil. Hij gaf een moeilijk vak, dat saai kan zijn, maar door zijn creativiteit werden wij geïnspireerd. We moeten docenten meer handvatten bieden hoe ze hun kennisoverdracht anders kunnen vormgeven.”

Welke bestuurservaring heb je? “Niet op de universiteit. Ik dacht vroeger dat dat saai zou zijn. Wel doe ik naast mijn studie de MDLI Leadership Academy. Daarin leer je competenties ontwikkelen die helpen om een goede leider te zijn. We hebben bijvoorbeeld 600 groep 8-leerlingen getraind voor de Cito-toets om het beste uit zichzelf te halen. Dat was heel succesvol. We hadden wel een momentje dat het project wat inzakte, want we hadden het allemaal heel druk met studie, werken, etc. Ik heb toen, als een soort voorzitter, de groep gestimuleerd om twee, drie uurtjes minder te slapen om het toch voor elkaar te krijgen. We zijn toen meer aan teambuilding gaan doen en dat werkte.”

Heb je een verkiezingsleus? “De leus van Vuso is: ‘Onze studie, onze toekomst. Tijd voor échte inspraak.’ We willen de student echt een stem geven. En we willen ook meer betrokkenheid van studenten zelf.”