Onafhankelijke journalistiek over de Vrije Universiteit Amsterdam | Sinds 1953
22 februari 2024

Campus
& Cultuur

Bonje op Amstel Academie door toneelstuk

Een gepensioneerde docent van de Amstel Academie zegt “persona non grata” te zijn vanwege zijn kritiek op onderwijsvernieuwingen. De Amstel Academie ontkent. “Zijn toneelstuk heeft de boel hier gepolariseerd.”

Coen van Heycop, gepensioneerd docent aan de Amstel Academie, zegt door zijn voormalige werkgever tot persona non grata te zijn verklaard vanwege een satirisch toneelstuk over onderwijsvernieuwing, dat hij en zijn vrouw in december hebben opgevoerd.

“Ik ben net met pensioen, maar er was afgesproken dat ik nog zou worden ingehuurd als uurdocent”, vertelt Van Heycop aan de telefoon. “Maar ik werd gebeld door een manager die er zelf niet achter stond, maar mij moest meedelen dat ik niet meer welkom was vanwege dat toneelstuk. Dat op het secretariaat rondzong dat mensen zich daardoor onveilig voelden.”

De Amstel Academie is een van oorsprong aan VUmc verbonden beroepsopleiding (VUmc en Academisch Medisch Centrum AMC zijn samen opgegaan in Amsterdam UMC) waar professionals in de zorg een verpleegkundige vervolgopleiding kunnen doen, of een opleiding voor specialisaties als operatieassistent, anesthesiemedewerker of radiodiagnostische laborant. Soortgelijke bij academische ziekenhuizen ondergebrachte opleidingen zijn er in het hele land.

Teringhekel

Onlangs werden er werden onderwijsvernieuwingen doorgevoerd, “opgelegd”, volgens Van Heycop, door “managers die zich doorgaans bezighouden met logo’s” en die niet in goede aarde vielen bij de mensen op de werkvloer, de docenten die er echt mee moeten werken. “Vernieuwingen van dingen die al goed waren”, zegt Van Heycop. Dat ging over de manier van toetsen en een ingewikkelde “kwaliteitsmatrix” waarmee de docenten moesten leren werken. Die vernieuwing zorgde voor veel stress bij vooral de jonge docenten, die “geen enkele hulp” kregen en “compleet begonnen door te draaien.” Docenten werden volgens Van Heycop tijdens de coronacrisis lastig gevallen over logo’s op powerpointpresentaties, “terwijl we allemaal vooral bezig waren om het online onderwijs op poten te krijgen.”

Daarover besloot Van Heycop er een toneelstuk over op te voeren voor zijn collega’s, geschreven door zijn vrouw, Andrea de Leeuw, theatermaker en acteur, die op de Amstel Academie werd ingehuurd om bijvoorbeeld patiënt te spelen bij praktijkoefeningen. Er waren in december vier voorstellingen in het Polanentheater, en op 18 januari is het nog eens opgevoerd. “Iedereen herkende zich in de ergernissen en heeft zich er kostelijk mee vermaakt”, aldus Van Heycop. Hij heeft het stuk inmiddels meerdere keren opgevoerd en zegt reacties te krijgen van collega’s in het hele land, die volgens hem “een teringhekel hebben aan onderwijsdeskundigen.”

Karaktermoord

Maar niet iedereen kon om het stuk lachen, blijkt uit een gesprek met Wim Polderman, directeur van de  Amstel Academie. “Sommige collega’s voelen zich erdoor beschadigd omdat ze herkenbaar worden weggezet als mislukte docent. De personages zijn dan wel typetjes met verzonnen namen, maar iedereen weet op wie ‘Noelle van Dil’ is gebaseerd. Er is niks mis met satire, maar dit stuk is geen satire, het is puur leedvermaak ten koste van collega’s, karaktermoord.”

Van Heycop is niet tot persona non grata verklaard, aldus Polderman. “Het is ook niet onze gewoonte om freelancers te vertellen dat we ze niet gaan inzetten, we bellen ze alleen als we ze wél willen inzetten. In dit geval heeft een manager hem laten weten dat de boel nu gepolariseerd is vanwege zijn stuk, dat er mensen zijn die het fantastisch vinden en mensen die er boos over zijn. Dat is niet leuk, maar daar komen we wel weer uit, daar moeten we nu mee dealen. Maar totdat de gemoederen weer zijn bedaard, lijkt het ons niet verstandig dat Van Heycop hier door de gangen loopt, dat is alles.”

Kritiek koesteren

Dat kritiek op de onderwijsvernieuwingen binnen de Amstel Academie taboe zou zijn, spreekt Polderman tegen. “Wij hebben zelf ook kritiek op sommige dingen, we weten ook dat de digitalisering van onderwijs niet zaligmakend is, dat onze studenten bijvoorbeeld persoonlijke aandacht van onze docenten nodig hebben. Kritiek moet je koesteren, die is goed voor elke organisatie. Maar de vernieuwingen zijn in samenspraak met de werkvloer ingevoerd, ingegeven door een veranderende wereld en per ziekenhuis op maat gemaakt.”

Van Heycop voert intussen een soort campagne op het internet, waar hij op YouTube en Facebook filmpjes plaatst met zijn kritiek op de Amstel Academie, de onderwijsvernieuwingen en de kritiek op zijn kritiek. “Ik vind het moeilijk om mee om te gaan, Coen is een collega die tientallen jaren naar tevredenheid gefunctioneerd heeft”, zegt Polderman. “Ik denk niet dat het zin heeft erop te reageren.”

Één reactie

  1. Op donderdag 11 april om 20.30 uur is het toneelstuk KWALITEITSCOLLEGE nogmaals te zien, deze keer in het Betty Asfalt Complex in Amsterdam. Kaartverkoop gaat via bettyasfaltcomplex.nl

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. Reacties met url’s erin worden vaak aangezien voor spam en dan verwijderd. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Velden met een * zijn verplicht
** je e-mailadres wordt niet gepubliceerd en delen we niet met derden. We gebruiken het alleen als we contact met je zouden willen opnemen over je reactie. Zie ook ons privacybeleid.