19 mei 2024

Titanic heeft weinig vertrouwen in toezeggingen FALW

Actiegroep Titanic vindt het een gemiste kans dat de rechtszaak over het reorganisatieplan bij Aard- en Levenswetenschappen (FALW) vorige week niet is doorgegaan. “Dit was het moment geweest waarop een gezaghebbende externe partij, de rechter,  had kunnen zeggen: dit moet je niet zo doen”, stelt Rubio Vaughan, masterstudent aardwetenschappen. “Nu moeten we het doen met een commissie die de reorganisatie gaat onderzoeken, maar dat heeft natuurlijk niet hetzelfde gewicht. De bestuurders kunnen dat rapport straks gewoon naast zich neerleggen.”

Managerscultuur

Het gaat de Titanic-studenten daarbij niet alleen om hun eigenbelang als studenten aardwetenschappen. “Wij vinden dat universiteiten weer veel meer democratisch bestuurde instellingen moeten worden, waarin niet de managers, maar de wetenschappers en studenten het voor het zeggen hebben”, legt Max Jansen, masterstudent aardwetenschappen, uit, “wij zijn tegen de cultuur om universiteiten te laten besturen door managers die veel meer verdienen dan de Balkenende-norm en na vier jaar weer weg zijn.”

Dure studie

In de belofte van het VU-bestuur dat aardwetenschappen vijf jaar krijgt om zichzelf te bewijzen,  ziet Titanic weinig: “Aardwetenschappen blijft gewoon een dure studie met onderwijsvormen die niet veel goedkoper kunnen, zoals praktica en veldwerk. Als je die wegbezuinigt, heb je een hele andere opleiding, die misschien nog wel hetzelfde heet, maar niet dezelfde kwaliteit heeft”, vindt Vaughan.

Doodbloeden

De studenten vrezen bovendien dat docenten een andere baan gaan zoeken en niet (meteen) worden opgevolgd. Dat gebeurt nu al en dat heeft gevolgen voor de kwaliteit van het onderwijs. Ook zijn ze bang dat de reorganisatie de instroom negatief zal beïnvloeden.  “Ik hoop niet dat de opleiding de komende jaren doodbloedt, waardoor de bestuurders over vijf jaar met recht kunnen zeggen: opheffen die studie”, sombert Vaughan.

Oproep

Tot op het laatste moment hebben de Titanic-studenten geprobeerd de ondernemingsraad te overtuigen wel naar de rechter te gaan. Ze lazen een oproep voor bij de vergadering die plaatsvond op de ochtend voor de geplande zitting. Maar een meerderheid van de OR koos er uiteindelijk voor om de rechtsgang niet door te laten gaan. De argumenten van bestuursvoorzitter Jaap Winter waren blijkbaar sterker. Terwijl ik mij in alle eerlijkheid afvraag wat we concreet opschieten met de toezeggingen van het college”, zegt Jansen.